Bitkodningen sker genom att addera 0 eller 5V till både plus och minus-signalen på ljudsignalen... (ljudet förstörs inte eftersom det är balanserat). Mitt problem är hur man bäst skapar ett asynkront seriellt protokoll för dubbelriktad dataöverföring. Det kommer att finnas en "master" och tre eller flera slavar.
Men bortse från ljudet... det spelar egentligen ingen roll att det är där. Jag ska helt enkelt överföra data i ETT gemensamt medium. Skulle lika gärna ha kunnat vara luft (radio).. (annan liknelse är Ethernet)
Grundläggande är (gissar jag) att lyssna och "se" att det är fritt innan sändning påbörjas. Överföringslänken är konstruerad så att den bara går att tvinga låg men inte hög (tänk open drain). På så sätt går det att upptäcka kollisioner genom att lyssna på det man själv sänder.
Är mina antaganden korrekta eller finns det mer att tänka på?
Eller finns det rentav information här på forumet i ämnet.. eller om någon vet någon bra sida på Internet?
Jag vet att det är svårt att förklara på ett bra sätt, så jag har säkert missat något vitalt.. men fråga på bara..