Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Radiogossen

Re: Kaffebryggaren död. Värt att felsöka?

Inlägg av Radiogossen »

Ja, de bästa är väl manuell bryggning.
Öppnade min maskin och hittade plastprylen som var sprucken. Satt ovanpå pumpen så den har väl fått sitt vad det gäller mekaniska påfrestningar.
Kontaktade Electrolux och fick tips om reservdel. Kvar att göra är att beställa och montera.
Radiogossen

Inlägg av Radiogossen »

Fått hem grejerna. Det var ett helt kit och dessutom såg de inte exakt ut som de som sitter där. Håhåjaja.
Blir att lirka lite då. Återkommer.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Bjaellerud

>2. Slangarna hade gått sönder. det finns transparenta plastslangar som skall tåla temperaturen. Bara att köpa ny maskin

1m Food Grade Translucent Silicone Tubing Hose With 1mm To 8mm Inner Diameter

Temperature Range: -60℃~280℃

https://eu.banggood.com/Wholesale-Wareh ... mds=search
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Radiogossen skrev:Fått hem grejerna. Det var ett helt kit och dessutom såg de inte exakt ut som de som sitter där. Håhåjaja.
Blir att lirka lite då. Återkommer.
Vad kostade det om man får vara nyfiken?
Radiogossen

Inlägg av Radiogossen »

Jag betalade 140:- + frakt för kittet.
Prylarna passade ganska bra. Det blev lite över men funkar i alla fall!
Känns skönt att förlänga livslängden på grejer man har. Kanske även då det hade varit billigare med en ny pryl.
I det här fallet blev det klart billigare med reparation.
Det finns två sorters slangar i maskinen. Tryckslangar och vanliga.
De trycksatta slangarna är mjölkvita, ca 4 mm och ganska hårda. De har också en krage ditklämd. Känns svårt att tillverka en sån och få det rätt. De andra slangarna är mjuka och tjockare och har en metallspiral inuti.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Ursäkta min sena återkoppling :oops:

Jag köpte en sats specialbits på biltema och fick bort alla skruvar utom en som sitter för djupt. :doh: Får titta vidare på det i helgen som kommer.
mulleina

Inlägg av mulleina »

Bjaellerud skrev: 25 februari 2018, 10:37:13 Några enkla fel som jag lagat genom tiderna i nämna maskiner:
1. Temperatursäkringen, en liten sak omser ut som ett motstånd som löser ut vid för hög temp. Finns at köpa hos Kjell o Co.
2. Slangarna hade gått sönder. det finns transparenta plastslangar som skall tåla temperaturen. Bara att köpa ny maskin
3. Avbrott i värmeelementet, gick att använda elementet från den maskin jag skrotade med trasiga slangar.
4. Backventilen är en sak som ofta blir otät, den skall väl bli ren av avklarning, men man får nog byta den ibland.
5. En ny fräsch, värmeplatta kunde jag ta från den skrotade vid bytet av elementet

Genom att köp samma maskin får man reservdelar, Kannan exvis är bra att ha.

En dyrare kokare var inte möjlig att laga, den hade kretskort och en massa special. reservdelar fanns heller inte hos säljaren.
Så köp helst billiga maskiner.

BILTEMA har de konstiga skruvmejslarna, något som man måste ha om man har för avsikt att laga saker.

Roy

Jag har delat kompisens kaffekokare och rengjort slangen för hennes barn slog i bönor på fel ställe. Den går ändå inte, jag har 230V på båda ändar av värmeelementet, kan det vara så att elementet har bränt när den har blivit startad utan att få vatten?

Hur blir symtomen på läckande backventil?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En bimetall (mekanisk lite grov tempkännare) slår av värmen till elementet om det blir lite över 100 grader och slår på igen om det går under. Blir det väldigt mycket över så slår en annan sensor av elemtet permanent. Så nej det skall inte ha tagit skada av att det inte var vatten i det, det är så varmhållningen av kannan fungerar.
mulleina

Inlägg av mulleina »

Så vad tror du är felet? Jag har 230V fram på elementet och vattnet rinner igenom, jag har vatten i båda slangarna
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns alltid en engångs termosäkring som löser ut om inte termostaten hänger med, den kan finnas i elementet i vissa konstruktioner. Mät elementets resistans.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Säger det samma då den säkringen sitter i serie med termo elementet och värmeelementet.
mulleina

Inlägg av mulleina »

mrfrenzy skrev: 15 juli 2024, 00:26:19 Det finns alltid en engångs termosäkring som löser ut om inte termostaten hänger med, den kan finnas i elementet i vissa konstruktioner. Mät elementets resistans.
57,4 Ohm
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Verkar vara ok. Mät termosäkringen som brukar vara är en ca 1 cm avlång rund sak, sitter normalt i en silikonglasfiberstrumpa.
mulleina

Inlägg av mulleina »

Henry skrev: 15 juli 2024, 18:01:14 Verkar vara ok. Mät termosäkringen som brukar vara är en ca 1 cm avlång rund sak, sitter normalt i en silikonglasfiberstrumpa.
0.3 Ohm
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Då är den hel, mät då bimetallen. Kan vara nån liten rund sak, annars bara mät det som är kvar typ.
Skriv svar