Jag pratar såklart inte om dessa Darvin aspiranterna - idioterna som letar mask med 230v AC ombyggda spadar eller klättrar på tågvagnar, kopparstölds-olyckor mm. Hur kunde du tro det!?

Men, det var bla en Snickare och en Elektriker som dog 2014 tror jag..
Kanske du klassar dom som Darvin, men det gör definitivt inte jag. Som alla arbetsplatsolyckor är det ofta slarv, och ogenomtänkta handlingar vid dessa olyckor.
Men alla kan ju ha en dålig dag, även du Tomas. Tex på min sons pratikplats i Julas, fick handledaren till honom ström i en central han trodde han frånskillt,
han skyllde på den som gjort en ändring innan utan dokumentation för centralen. Visst handledaren idioförklarade jag
när min son berättade det. Men, ALLA kan ha en dålig dag och glömma säkerhetstänket..
Hittade info på nätet,
https://www.byggahus.se/el/person-omkom ... forra-aret
Snickaren skalade en kabel och dog av strömgenomgång, elektrikern dog i anslutning till en central med strömgenomgång.
Ett dödsfall inträffade då en snickare som höll på med ett husbygge fick strömgenomgång då han skulle förbereda för elektrikern som skulle komma nästa dag. Ett flexrör i den infällda installationen hade lossnat ur en skarvmuff när elektrikern hade dragit ur FK-trådarna. Snickaren ville vara hjälpsam och drog in trådarna i röret innan han återställde väggen. När han avsilolerade FK-trådarna med sin morakniv fick han strömgenomgång från hand till hand då trådarna var spänningsförande.
2014 omkom även en 48-årig servicetekniker då han utsattes för strömgenomgång då han skulle skruva fast ett filter till en vattenkyl och kom i kontakt med spänningsförande el i ett uttag.