Diskmaskinsproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Precis, det är jäkla irriterande. Skall man sedan beställa sådana här grejer privat så brukar priset av någon anledning åka upp som en raket. För jag tror jag vet vilken pump det handlar om och dessa köpte vi in för bara någon 100-lapp om jag inte minns fel. Fanns även pumpar som vi köpte in för under 100:- som användes lite här och var, och det hade man aldrig fått dom för som privatperson.

Fast detta med dyra priser på reservdelar gäller nog tyvärr i princip mer eller mindre alla märken och oavsett typ av maskin. Det skall visst inte gå att byta en grej för en billig peng utan det skall kosta så mycket som möjligt så att den enskilde ibland tvingas att köpa en ny produkt istället. Dålig stil. Tycker att företagen skall serva sina kunder, som ju gör att dom överhuvudtaget existerar, med reservdelar till humana priser istället för att tvinga dom att köpa en ny dyr produkt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Japp visst är det så, en 20 år gammal tvättmaskin går och går, men en 3 år gammal faller i bitar...

Sen har vi detta med försäkringar som dom lurar på en, betalade 600 eller nåt för fem års försäkring, efter tre år gick magnetventilen för inkommande vatten sönder, då är proceduren som följer:

1) ring till försäkringsbolaget
2) vänta på papper
3) skriv under, skicka in
4) vänta två veckor
5) lämna in maskin, vänta på kostnadsförslag

eftersom maskinen är 3 år gammal drar dom av 3*20% på priset samt självrisk, maskinen kostade ca 6000, sjävlrisk 500, så reparationen får inte kosta mer än 1500, gör den det ger dom mig 1500 kontant så jag får köpa ny maskin....

alltså åkte jag till skroten och hämtade en gammal electrolux, plockade ventil där, kostnad = gratis.

sen en månad senare gick den nämnda cirkpumpen... sen dess har den funkat utan problem i ett år
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Uttrycket "det var bättre förr" gäller ialf hållbarheten på saker, då gjordes i princip allt för att hålla länge. I dag får det max hålla tills garanti tiden gått ut och precis då (som en klocka) går det sönder så att företaget slipper stå ansvariga, precis som dom vill.

Och försäkrings bolag det är ett knepigt sälle, tar hutlösa summor för sina försäkringar men när det sedan väl gäller så vill dom knappt betala. Även om man tex hade varit kund hos dom i 15 år och då betalat in stora summor utan att ha använt försäkringen en enda gång så kvittar det för dom.

Man tjänar mest på att ordna grejer själv för att laga något ialf så långt man kan och om man kan. Din maskin kommer nog att hålla länge efter dom bytena för det är 2 av 3 grejer (tömningspumpen är den tredje) som i normala brukar gå. Men det är ändå fixat helt gratis. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är anledningen att man _ALDRIG_ ska köpa dyra märkesgrejjor typ elektrolux eller whirlpool. Samma junk sitter ändå i den billiga som i den dyra och om den billiga går sönder efter 3-4 år så är det ändå inga stora pengar det handlar om så man kan gott köpa ny(om inte gratis eller billigt är ett alternativ vad gäller reservdelar såklart).

Det som skiljer mest är designen då själva diskfunktionen är samma enligt min okulära bedömning.

Fattar inte denna "övertro" på kända märken, i våra tidevarv finns det knappt några maskiner vars delar inte görs i kina eller helt monteras där.

Tillägas skall att detta är mina observationer av olika disk/tvättmaskiner och dessa är inte nödvändigtvis korrekta :D
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Samma sak är dem med gräsklippare. Samma traktormodell finns att få från fyra leverantörer (Jonsered, Stiga, Husqvarna (stavning?) och Weed Eater). Det fåniga är att det är precis samma traktor, med lite olika finesser. T.ex. har alla Jonsered stålkåpor medan alla andra har plast... Det intressanta blir då man efter lite research kan konstatera att alla de tre första märkena antingen ägs av Elektrolux eller är under licenstillverkning just därifrån... :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Likadant med tvättmaskiner, under skoltiden spenderade jag en vecka på electrolux i jönköping, do hade en gigantisk press där man matade in en stor plåtbit i ena sidan och på andra sidan kom det ut ett klippt och vikt chassie till en tvättmaskin, förutom Electrolux fanns det 5 andra märken dom klistrade på maskinerna, samma innanmäte, men annat namn och pris.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Henry skrev:Har tyvärr lärt mig att om det är en kod som blinkar som inte finns i instruktionsboken så kan det ibland innebära att det är ett dyrt fel, tex något elektroniskt som ett kretskort som har lagt av. Men visst testa först lite och se om det blir någon skillnad.
Detta gäller även datorer ;)

Hade ett sånt där lyxmoderkort med en tresiffrid LED-display som visade bootsekvensen, det pep och hängde sig vid olika tider i uppstarten, i instruktionsboken fanns 300 olika koder med tydliga beskrivningar, resten var markerade som "reserved". Den visade endast koder som stog under reserved - alltså, moderkortet trasigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Uttrycket "det var bättre förr" gäller ialf hållbarheten på saker, då gjordes i princip allt för att hålla länge. I dag får det max hålla tills garanti tiden gått ut och precis då (som en klocka) går det sönder så att företaget slipper stå ansvariga, precis som dom vill."

'Vanliga' VHS-bandare är ett lysande exempel på detta. Videohuvudets motor (eller hur man ska beskriva det) verkar vara designad till att gå sönder efter ett år. Allt för att få de sista "bakåtsträvarna" att lämna den analoga världen och köpa en inspelningsbar DVD. Jag använder inte videobandaren så mycket, men ändå har jag lyckats förbruka 3st på lika många år. Min gamla videobandare var en lågprismaskin av märke Luma. Den höll i 10 år innan åskan slog ut nätdelen i den.

Visst, DVD är bra, men vad gör man med alla videoband om det snart inte längre går att köpa VHS-bandare? Jag börjar känna stressen av att jag inom en väldigt snar framtid måste överföra 300-350 VHS-band till DVD eller hårddisk. Dålig stil att man ska bli tvingad till att byta bort ett format som annars fungerar så bra. Det var samma sak med BetaMax-systemet. Bildkvalitén var bättre än VHS, men med pengar kan man konkurrera ut vad som helst. Se bara på Microsoft.......

edit: Visst ja, det var diskmaskiner det handlade om egentligen. :oops:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nu gör du väl en lite orättvis jämförelse

Bildkvaliteten på VHS är inte bättre än DVD
VHS-banden slits varje gång du tittar på dom, så ju fortare folk tvingas konvertera, desto bättre ;)

Dock har du helt rätt i kvalitén på moderna videobandspelare, den är usel, farsan har en sån där gammal 19" 2U sak som fungerar hur bra som helst, medan jag har förbrukat två moderna på ett par år
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu läste du fel. :wink:

Jag skrev att Betamax-systemet hade bättre bildkvalité än VHS. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

ja, och precis innan det diskuterade du dvd vs vhs och skrev "Det var samma sak med BetaMax-systemet.

Ingen anledning att bli osams, men jag var tvungen att påpeka det :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det är lugnt. :) :)

Precis innan så diskuterade jag inte DVD, utan att man ska bli tvingad att byta bort ett format som fungerar. :wink:

"Dålig stil att man ska bli tvingad till att byta bort ett format som annars fungerar så bra. Det var samma sak med BetaMax-systemet."

Svårt att beskriva saker med några rader text. Utan ändrat tonfall eller ansiktsutryck så är det ju lättare att saker tolkas olika av olika människor. :)
Skriv svar