Hur testar man pic:en?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
killer00

Hur testar man pic:en?

Inlägg av killer00 »

Jag var övertygad om att det skulle finnas en tråd om detta redan, men har inte hittat nåt, men iaf.

Jag har just byggt ihop en pic-programmerare som dessutom verkar funka, men nu skulle jag vilja veta vilka komponenter som behövs för att "starta" pic:en, och hur man ska sätta dom? Har för mig att man skulle ha två kristeller(paralell), men sen då?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En kristall och två kondensatoren eller en resonatorkrets
toxic

Inlägg av toxic »

Har inte de flesta PIC:ar interna oscillatorer?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror helt på vilken man väljer. En heldel har det. Men att det är de flesta vet jag inte om jag håller med om.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Använd PIC16F628, den har intern oscillator, så slipper du sånt. Den är både billig, vanlig, trevlig och duger fint så länge du nöjer dig med 4MHz och inte behöver en hypernoggrann kristall (enligt databladet kan den interna svaja lite)
Användarvisningsbild
Garfield

Inlägg av Garfield »

Dom nya Pic:arna har internklocka. En som inte har det är den gamla hedeliga 16F84. Själv kör jag med 16F676 som har internklocka men även externt up till 20Mhz sedan har den AD omvandlare , komparator,eeprom 128byte och 16bitar timer. Den klarar In-circuit serial programming (ICSP).
Använder den själv som standard processor till mina mindre projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

PIC16F676 är en riktigt trevlig kontroller. Tyvärr stödjer inte PICBasic-kompilatorn den :cry:

En annan "ny" funktion som är att föredra är multiplexerad resetpinne.
Användarvisningsbild
Garfield

Inlägg av Garfield »

Ajdå det tänkte jag inte på att Picbasicen inte supportar denna krets. Själv kör jag Assembler eller C programmering så jag har inte tänkt på det. Jag körde innan PicBasic pro från www.melabs.com. Kollade upp på deras sida den senaste versionen klara 16F676 och flera nya picar. Vilken PicBasic kör du $tiff ?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En gammal rackare antar jag, "PicBasic Pro Compiler 2.43".
Men det är väl inte alls säkert att killer00 kör PICBasic öhut så informationen behöver ju inte vara relevant.
killer00

Inlägg av killer00 »

Hoppsan, här glömde jag ta med några viktiga fakta.

Det är en 16F84A (20mhz, visst?), och använder PicBasic Pro tillsammans med icprog för att programmera den.

Jag tittade lite i en manual till picbasic som jag hittade förut nånstans på internet, i pdf-format, och dom hade ritat upp en enkel krets där man såg vilka pinnar som skulle ha strömförsörjning, och kristallen med konding, men jag får den inte att funka!

Jag har lött på en lysdiod på benet som ska vara PortB.0, men den lyser hela tiden, trots att programmet har satt alla portar som låga.

Önskar jag hade den där bilden från manualen att visa, men den datorn har pajat...

Förresten, i programmet icprog så har jag ju fyra olika alternativ när det gäller oscillatorn(dålig stavning :-), bland annat "XT", "RC" osv, vilken är det egentligen jag ska använda där?

Edit1: haha, jag hittade den där schemat jag pratade om, http://microengineeringlabs.com/resourc ... Image2.gif

Och då följer några frågor på detta, dom där kondingarna vid kristallen hittade jag inga plus- eller minus-märkningar på, spelar det ingen roll hur man sätter dom? Dom ser inte ut som såna där vanliga "burkar" utan dom liknar mer nån keramisk, rund platta på två ben :-)

Och den där kondingen längst ner på 0.1pF, vad gör den för nytta?
Jag hade ingen sån liten, bara en 47uF så jag satte dit den, är det därför det inte funkar?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Kondensatorerna vid kristallen är inte polariserade (spelar alltså ingen roll hur de vänds)
0.1uF-kondingen "bör" du ha där, men den borde iaf fungera utan, den är till för att filtrera bort "spikar" (högfrekventa störningar) i matningsspänningen, men du bör även ha en lite större kondensator, parallellt med den, ex. den du använder nu (47uF).

Det borde fungera, om du kopplat i övrigt enl. bilden
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

du ska ställa oscillator intsällningen på HS (HighSpeed) om du kör med en 20MHz kristall, annars kommer inte pic:en att starta..
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> killer00

Vad har du bränt för program i PIC16F84A då? kan ju vara där felet är också
Användarvisningsbild
fredric2000
Kontakt:

Inlägg av fredric2000 »

"Använd PIC16F628, den har intern oscillator" Hur gör man för att använda den interna? skippar att koppla in den externa?? eller måste man välja det vid bränningen av kretsen?!
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Man får välja att man ska använda den interna när man bränner in programmet i kretsen..
Skriv svar