Jag får inte ordning på min skivspelare, den är inte Good Enough.
Det scratchas inåt i spåret längst ut och när jag tittar på stiftet så ser jag tydligt hur det pekar utåt dvs det finns en "stor" kraft inåt.
Jag har ju smålistat ut att detta beror på kabelns böjmoment/stelhet varför jag försöker mig på lite anti-skating genom att böja i kabeln bakpå tonarmsfundamentet, böjer jag den nämligen inåt så får jag ju en kraft utåt och detta visar sig stämma på det sättet att längst in på skivan får jag då istället problem av typen "nålen kommer inte längre in"/Fast Reverse.
Samtidigt blir problemet längst ut på skivan inte märkbart mindre utan där har jag fortfarande Fast Forward, dvs nålen skippar spår men jag tror att kraften inåt faktiskt blir lite mindre, ovanstående visar på detta.
Så jag har Fast Forward i början på skivan och jag kan bara minska den kraften marginellt utan att det egentligen ger nåt användbart bättre genom att böja tonarmskabeln inåt/"åt vänster" (för detta ger ju en kraft utåt).
Sen har jag Fast Reverse i slutet på skivan som med rak kabel är okej men så fort jag lägger på ovanstående "anti-skating" så får jag problem med att nålen inte vill gå vidare.
Ett sätt att stoppa Fast Reverse är att öka nåltrycket men då får jag lätt släpljud pga pickupens hölje och jag vill inte ha släpljud på mina inspelningar.
Kontentan blir att jag måste byta tonarmskabel.
Således skall jag byta den styva tonarmskabeln (4-ledare med skärm) mot 0,12^2mm litz-tråd, 4 för signal och resten av dom 15 isolerade kardelerna som medlöpande jordledare, böjmomentet jämfört med befintlig PVC-isolerad typ 5mm-kabel lär vara obefintligt samtidigt som urvalsprocessen av vilken likfärgad tåt som är vad blir spännande
MVH/Roger
PS
Jag har egentligen aldrig vetat vad Litz-tråd är för nåt men idag fick jag i alla fall veta hur den är uppbyggd, i det här specifika fallet är den uppbyggd av 15 kardeler om 0,1mm som är separat isolerade gentemot varandra vilket gör att en enda klen Litz-tråd räcker mer än väl för en tonarmskabel: 55-165-21