Problem med störningar vid relätillslag
Problem med störningar vid relätillslag
Jag har ett reläkort där jag styr/driver ett antal relän med en 74-595 kopplad till en ULN buffer.
Men jag har problem med att när jag slår till ett utav reläna så får ibland 595an spatt och flaxar till med utgångarna.
Relät det gäller är föjande märkt med "VARN"
http://ledutveckling.mine.nu/ledutv/upload/demo.JPG
på Varn_in ansluter jag 230v och sen sluter/bryter relät det till Varn_ut
Då och då när jag sluter relät så gör det att 595an "slås ut" och sätter utgångarna låga några ms för att sedan sätta den i korrekt läge dvs hög.
Det jag tycker är konstigt är att om jag ansluter 230v ( fas & 0a ) på Varn_in och sen inte har något anslutet på Varn_ut så fungerar det.
Sen räcker det med att jag ansluter en kabel på Varn_ut. Dvs ingen belastning övh, men då börjar problemet med 595an att uppstå då och då..
Kopplar jag sen in en last på Varn_ut uppstår problemet oftare, men inte alltid.
Jag satt ett RC filter över fas & 0a på Varn_ut vilket gjorde det mycket bättre.
Men då och då kan det ändå uppstå.
Någon som har ge tips på vad man kan testa?
Men jag har problem med att när jag slår till ett utav reläna så får ibland 595an spatt och flaxar till med utgångarna.
Relät det gäller är föjande märkt med "VARN"
http://ledutveckling.mine.nu/ledutv/upload/demo.JPG
på Varn_in ansluter jag 230v och sen sluter/bryter relät det till Varn_ut
Då och då när jag sluter relät så gör det att 595an "slås ut" och sätter utgångarna låga några ms för att sedan sätta den i korrekt läge dvs hög.
Det jag tycker är konstigt är att om jag ansluter 230v ( fas & 0a ) på Varn_in och sen inte har något anslutet på Varn_ut så fungerar det.
Sen räcker det med att jag ansluter en kabel på Varn_ut. Dvs ingen belastning övh, men då börjar problemet med 595an att uppstå då och då..
Kopplar jag sen in en last på Varn_ut uppstår problemet oftare, men inte alltid.
Jag satt ett RC filter över fas & 0a på Varn_ut vilket gjorde det mycket bättre.
Men då och då kan det ändå uppstå.
Någon som har ge tips på vad man kan testa?
Säker på att du inte har missat avkopplingskondensatorer? De ska i första hand sitta väldigt nära IC-kretsar, mellan Vcc och Gnd. Problemen låter ju uppenbart som om det skulle behövas
Om Det inte hjälper helt kan du ju även prova att sätta avkoppling till dina relän. 100nF brukar vara ett bra utgångsvärde.

Ser inte på schemat hur du dragit matningen till logikkretsen, men jag tycker ochså att det låter som att det är nåt tjall på matningen till den. Hur får den ström, SP-reg? Hur är den avkopplad? Mata gärna upp ett fullständigt schema
. BTW du har väl inte lämnat några ingångar till nån logikkrets flytande?

Det blir svårt att sätta någon diod på 230V AC sidan. över spolen sitter det en diod redan.Kan det hjälpa med en diod över relät? Eller, det blir ju på andra sidan...
Kretsen är matad via en 7805 som har 24V in och är avkopplad med 100nF kondingar. QH(9) ligger iofs flytande på kretsen.Ser inte på schemat hur du dragit matningen till logikkretsen, men jag tycker ochså att det låter som att det är nåt tjall på matningen till den. Hur får den ström, SP-reg? Hur är den avkopplad? Mata gärna upp ett fullständigt schema . BTW du har väl inte lämnat några ingångar till nån logikkrets flytande?
Kan testa att sätta ett högt pulldown på den.
Den har ju ingen funktion förutom att klocka vidare bitarna om man har flera väl?
Jo, det är kanske lite dåligt med luft mellan Varn_IN och Varn_UT.Sedan, är det inte lite litet "clearance" mellan 230V ledningen som
går under "VARN" relät och ledningen till reläet till vänster ? Det är lite
svårt att se på bilden med den ser "tajt" ut. Detsamma mellan ledarna
från J7 till "CROW"...
J7 till Crow körs det 24V DC på, så den borde inte ge någe problem med överslag.
Jag har GND för logik etc gemensamt med skyddsjorden.Hejsan !
Varför har du GND i samma kontakt som 230 VAC ?
Man ska alltid särskilja kraft från logik så mycket som möjligt.
Vad är det för sorts gas du tänker kontrollera med detta system ?? Det där med luft på/av får en ju nästan att tro att det är gasol eller likn.
Det kanske inte är någon höjdare ?

Det är vanlig luft och en issolerande gas som heter SF5 eller liknande.
Inge gasol eller annat brännbart.
Hej igen !
Skyddsjord är inte samma sak som GND för logiken - GND "skapar" du ju efter trafo-VREG mha fas & nolla, PE är ju "utanför" dessa och är endast avsedd till o skydda om fasen pga fel kommer ut i höljet. Jag tycker att det första steget i din felsökning är att ta bort din koppling mellan GND och skyddsjord. Dvs PE till hölje (enbart), GND till logik och fas in/ut så långt bort från logik som möjligt på PCB. Tänk vad som kan hända om du råkar koppla fas till GND i ditt nuvarande schema
ryyyyyk
Skyddsjord är inte samma sak som GND för logiken - GND "skapar" du ju efter trafo-VREG mha fas & nolla, PE är ju "utanför" dessa och är endast avsedd till o skydda om fasen pga fel kommer ut i höljet. Jag tycker att det första steget i din felsökning är att ta bort din koppling mellan GND och skyddsjord. Dvs PE till hölje (enbart), GND till logik och fas in/ut så långt bort från logik som möjligt på PCB. Tänk vad som kan hända om du råkar koppla fas till GND i ditt nuvarande schema

- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Eftersom jag är på demonstrations-humör så krånglar vi inte till det utan tar en klassisk demonstration:
Ta en transformator. Likrikta. Strössla med kondensatorer och spänningsreglering. Nu har du en VCC på låt säga +5V och en GND (Vi kallar den GND1 för enkelhet skull). Från GND kommer det ju ingen spänning, det är ju det som är hela tanken.
Koppla upp en likadan kedja till med transformator och kompani. Nu får du en till GND (GND2).
Sätt ett finger på GND1 och ett på GND2. Får du en liten stöt så har du inte kopplat transformatorernas primärsidor på samma "sida". Någon får gärna förklara den biten bättre, men tänk på hur faserna ser ut i ett elnät. När ena sidan är positiv så är andra negativ.
För några månader sedan hade någon problem med att han fick stötar när han tog i TV'ns antennuttag samtidigt som antennsladden. Då trodde ingen på mig att det räckte att "vända på" stickproppen till TV'n, men det var inte heller någon som ville prova. Detta är dock standard i studiobyggarvärlden att man vänder på stickproppen om man får brum eller t.ex stötar av gitarr och mikrofon (en klassiker!). Ett *Mycket* bättre sätt än att pilla bort skyddsjorden eller andra cirkuskonster.
Ta en transformator. Likrikta. Strössla med kondensatorer och spänningsreglering. Nu har du en VCC på låt säga +5V och en GND (Vi kallar den GND1 för enkelhet skull). Från GND kommer det ju ingen spänning, det är ju det som är hela tanken.
Koppla upp en likadan kedja till med transformator och kompani. Nu får du en till GND (GND2).
Sätt ett finger på GND1 och ett på GND2. Får du en liten stöt så har du inte kopplat transformatorernas primärsidor på samma "sida". Någon får gärna förklara den biten bättre, men tänk på hur faserna ser ut i ett elnät. När ena sidan är positiv så är andra negativ.
För några månader sedan hade någon problem med att han fick stötar när han tog i TV'ns antennuttag samtidigt som antennsladden. Då trodde ingen på mig att det räckte att "vända på" stickproppen till TV'n, men det var inte heller någon som ville prova. Detta är dock standard i studiobyggarvärlden att man vänder på stickproppen om man får brum eller t.ex stötar av gitarr och mikrofon (en klassiker!). Ett *Mycket* bättre sätt än att pilla bort skyddsjorden eller andra cirkuskonster.