Jag har lagat flera av WELLER:s lödkolvar som har inbyggd regulator liknande, eller samma typ som tråden handlar om.
Dvs ett kretskort inuti handtaget med ett hål att trimma temperaturen.
Förmodligen samma IC . Dessa lödkolvar drivs av 24 V AC då från en passiv transformator.
Felet är till 100 % lödningarna. Efter omlödning har de alltid fungerat.
Så mitt förslag är omlödning av ditt kort, med bortsugning av gammalt lod, särskilt kring de ben där det finns värme.
Att byta kondingar är klokt.
Potentiometrar kan vara luriga. en sprut kontaktspray genom något hål och vrida den fram och tillbaka ett antal varv.
Roy
Min Weller lödstation "skenar", reparation av regulatorkort
-
Re: Min Weller lödstation "skenar", reparation av regulatork
Om vi börjar med strömmen till gaten. Så ser det ut över "R8" när värme påförs elementet.
Sedan fick jag för mig att se hur spänningen över sensorn ser ut (mätte över "R5"), här när spetsen kyls och ingen värme behövs Sedan när inställd temperatur uppnåtts ser det ut så här över sensorn Det syns spikar i spänningen över sensorn från regleringen. Tyckte ett tag att regleringen jobbade mera stabilt med oscilloskopproben över R5, d.v.s lite kapacitans kanske hjälpte. Men till slut ballade det ur ändå.
Är inte alls kompis med det underliga TFK databladet till triac drivern...
EDIT:
Tack för tipsen bjaellerud. Jag skall gå över lödningarna ett varv till. Är inte nöjd med dem. Det är lite moment 22 här. Vad löder man sin lödstation med?? Jag har en risig gammal lödpenna med bedrövlig spets som reserv. Svårt att få till bra resultat.
Så här när inställd temperatur är uppnådd
På gaten tycker jag det ser bra ut. Om jag bara uppskattar övre halvan av vågformen till 0,5V och genom 100ohm blir det 5mA. Insåg ju när svaren började trilla in igår att triacen är strömstyrd.Sedan fick jag för mig att se hur spänningen över sensorn ser ut (mätte över "R5"), här när spetsen kyls och ingen värme behövs Sedan när inställd temperatur uppnåtts ser det ut så här över sensorn Det syns spikar i spänningen över sensorn från regleringen. Tyckte ett tag att regleringen jobbade mera stabilt med oscilloskopproben över R5, d.v.s lite kapacitans kanske hjälpte. Men till slut ballade det ur ändå.
Är inte alls kompis med det underliga TFK databladet till triac drivern...
EDIT:
Tack för tipsen bjaellerud. Jag skall gå över lödningarna ett varv till. Är inte nöjd med dem. Det är lite moment 22 här. Vad löder man sin lödstation med?? Jag har en risig gammal lödpenna med bedrövlig spets som reserv. Svårt att få till bra resultat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har du ett löst nätaggregat så kan du driva lödpennan med den.
Med "skjutmåttsmätning" på datorskärmen (oscilloskopsbilderna) blir duty cycle ≈ 40%
Ger ca 9,5V medel (antar 24V trafo) . Prova med 9-12V till lödpennan och se om det räcker för att löda
Med "skjutmåttsmätning" på datorskärmen (oscilloskopsbilderna) blir duty cycle ≈ 40%
Ger ca 9,5V medel (antar 24V trafo) . Prova med 9-12V till lödpennan och se om det räcker för att löda

Kabelbrott är inte så ovanligt heller.Oftast på pennan precis där kabeln hänger
i avlastningsk tutan. Det har jag haft på min WECP 20 ett par gånger.
i avlastningsk tutan. Det har jag haft på min WECP 20 ett par gånger.
Japp.Brukar kapa ca; 10cm från pennan och dra in den friska delen i pennan.
Lite försigtighet krävs när man drar ur innanmätet ur pennan
Lite försigtighet krävs när man drar ur innanmätet ur pennan
Går ju bra detta ..
Nu har jag totalt lagat sönder den. Nu blinkar eller lyser inte LED alls. Arbetat igenom lödningarna ett varv till och är rädd att jag använt för mycket värme
På jobbet har vi ett antal andra modeller Weller i mer eller mindre skrotat stadium. Imorgon skall jag se om det finns ett regulatorkort i någon av dem som är lika mitt. Var ändå i läget att jag bord eha haft en donatorstation och ta delar ifrån för att prova mig fram till vart felet är.
Nu har jag totalt lagat sönder den. Nu blinkar eller lyser inte LED alls. Arbetat igenom lödningarna ett varv till och är rädd att jag använt för mycket värme

På jobbet har vi ett antal andra modeller Weller i mer eller mindre skrotat stadium. Imorgon skall jag se om det finns ett regulatorkort i någon av dem som är lika mitt. Var ändå i läget att jag bord eha haft en donatorstation och ta delar ifrån för att prova mig fram till vart felet är.