Var hittar jag denna vu meter? (laga gammalt dynacord Eko)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Re: Var hittar jag denna vu meter? (laga gammalt dynacord Ek

Inlägg av robertr81 »

SM7CZR skrev:
robertr81 skrev: Knackade sen försiktigt på den och då rörde den sig någon cm och stannade där. Som att den inte riktigt orkar arbeta. Känns som att den ger mig dubbla budskap nu.
Det var inte bra att visaren fastnar. Undrar om det går att fixa då. Det är små pilliga saker.
TomasL har rätt. Du skall mäta DC över VU-metern. Jag hade fel, sorry. Men spänningarna är svaga där.
Inga problem.
Ja alltså den fastnar inte vid ohmmätning. Rör sig fint upp. Men spelar jag musik och knackar på den kan den hoppa till och sätta sig i ett läge för att sen gå tillbaka igen efter en stund. Är mätaren kass så finns det kanske ersättare i någon form. Men jag är lite osäker på allt möjligt nu. Får bli att mäta den där transistorn med testtonen från ljudklippet ovan om det nu är en fungerande idé.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

TomasL: Öh, jo, whatever, som passar TS instrument. Det här handlar ju knappast om några precisionsmätningar, eller? Det viktiga är väl att se om det "finns liv" i prylarna.
Sedan finns det säkert någon sorts kalibreringsinstruktion jag inte är medveten om.

robertr81: Kör lite lagom blandad musik så får du säkert någon form av utslag på din DMM i AC-läge. Detta är inte "rocket science" det är sunt förnuft. Eller hur Tomas?
robertr81: Lär dig en sak innan du tröttnar på elektronik, man kommer jävligt långt med ett öppet sinne och ett fungerande förnuft. Det mesta är lika ofarligt som en fredagsfylla. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja alltså den fastnar inte vid ohmmätning. Rör sig fint upp.
Men går den tillbaka lita fint?.

Börja med det grundläggande, mät spänningarna, vid de signaler som är angivna, är det fel där, får du fortsätta och dyka ned i konstruktionen.

Lillahuset, jo förvisso, samtidigt så är det svårt att avgöra om saken är hel, då man inte vet hur man skall mäta vid andra frekvenser.
Det kan ju vara så att vid 440Hz, så skall du ha typ halva spänningen, eller 75% eller 100%, om du då mäter 100% och det skall vara 50% så är något trasigt, och vise versa.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Exakt därför jag rekommenderade lite skitmusik för att se om det händer något.
Inse att det här är ett eko från sjuttiotalet, inte som din A77 (som iofs också är ett eko från sjuttiotalet), så AC-nivåerna spelar nog inte så stor roll. Distar det när VU-metern (pajaserier) visar OK får man väl justera trimpotten. Annars, låter det bra är det väl bra.
Jag hade i min yngre ungdom en kompis som jobbade på Hagström i Sandviken med service och lärde mig en hel del av honom. Inget var heligt. 8)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Efter din förklaring om VU meterns betende så lutar det nog åt att den är dålig
rent mekaniskt,och att det inte är något fel på elektroniken. Jag försöka med att
droppa in några droppar isopropilalkohol(ren sprit)om det går, och se om den kommer igång.
Prova med det först innan du börjar rota på huvudkretskortet
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ärligt talat, i mitt drygt halvsekellånga liv som elektrokomiker har jag aldrig varit med om att ett vridspoleinstrument har fungerat "sådär" om det inte har varit fullt med skräp.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Tror inte den är full med skräp. Men den gav ett "fint" utlsag med ohmtestningen. Huruvida nålen gick tillbaka lika fint som den gick upp la jag inte märke till. Får testa att mäta där igen med DC (millivolt?) ist för AC.
slipper jag demontera maskinen hade det varit skönt.

Skulle man kunna koppla in en digital VUmeter med leds som jag matar med ett batteri där den analoga sitter bara för att se om jag får utslag?
Jag har en sådan här som jag skulle kunna testa med i sådant fall:
https://www.ebay.com/itm/5-LED-VU-Meter ... SwgApXC4bw
daggeman

Inlägg av daggeman »

lillahuset skrev:Ärligt talat, i mitt drygt halvsekellånga liv som elektrokomiker har jag aldrig varit med om att ett vridspoleinstrument har fungerat "sådär" om det inte har varit fullt med skräp.
Jag fick igång en VU meter på mitt gamla kassettdäck som kärvade.
Kopplade in min tongenerator på den på ett par Hertz och lät nålen slå från min till max i ett par timmar, sen var den OK.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Inte haft tid än till att börja plocka isär. Vill göra det i lugn och ro men mätte igen över VU meter med DC och millivolt. Den visar 9mv.

Sen ohmtestade jag den avstängd igen. Inget utlsag inställd på Megaohm eller kiloohm men på ohm så stiger den upp mjukt och fint och går tillbaka lika fint.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Vad jag förstår är själva panelinstrumentet OK mekaniskt. Är det rätt uppfattat?
I så fall får du mäta vilka DC-spänningar det finns på E, B, C på drivtransistorn T200 på schemat.
Mät först om det finns någon DC-spänning mellan punkt 13 och 18 på schemat.
Apparaten i normal drift, men insignal behövs inte.

Om du fortfarande är osäker på din multimeter får du läsa i manualen hur du ska göra.
panelinstrument.JPG
BC237B.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Öppnat o kollat lite. Svårt att se underifrån vad som är vad. Samt ser problematiskt ut att koppla isär. Nr 18 verkar inte utmärkt men får 33v över nr13 och jord,
grönt inringat. Blått inringat är dit VUmetern är inkopplad (dåliga lödningar där men kablarna verkar sitta fast). Några idéer om vart transistorn sitter?
Nr19 är i vänstra hörnet av kretskortet, där det är skugga vid kabelhärvan.
7444276B-0153-4FEC-B63B-555AD1302286.jpeg
Antar att kretskortet i mitten behandlar denna delen av schemat.
3D6A7765-C9AE-4BBA-BD8F-6DE798DD3CBD.jpeg
Senast redigerad av robertr81 3 mars 2018, 13:38:04, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Den verkar inte vara särskilt servicevänlig.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

SM7CZR skrev:Den verkar inte vara särskilt servicevänlig.
Nej det sitter närmare 20st kablar på det kortet som jag inte vill löda loss i onödan. Samt kan ju inte mäta om dessa är bortkopplade. Men går det att mäta sig till problemet som det är nu så gör jag sedan vad som krävs för att reparera.

Finns det några smidiga kontakter jag kan köpa och sätta där jag ritat blåa cirklar och andra ställen där det passerar flera kablar. Underlättar service för framtiden med att slippa löda loss alla kablar varje gång.
Några 2 eller 4 poliga kontakter med hane och hona.
5BDFC7D6-D7E5-4D33-A3BF-D2AB3EBA1A3F.jpeg
Edit:
En variant kan ju vara att löda loss alla kablar, ta ur kortet och byta alla elektrolyter och eventuellt andra komponeneter som man vet slits med åren och sätta tillbaka allt och hoppas på att det fungerar?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det sista verkar farligt!
Lätt att missa något om man gör på det viset och då har man kanske själv tillverkat ytterligare ett fel.
Men det är klart, är man mycket säker på sig själv...
I princip är jag motståndare till att byta en massa komponenter utan att jag vet att dom är felaktiga.
Jag vill lokalisera en misstänkt komponent innan jag byter ut den.

Kan du inte försöka få tag på en bild på det aktuella kretskortet inkl. printlayout?
Då skulle man kunna se var trissan är inlödd och mäta spänningarna på den. Om det inte sitter en plåt i vägen... :cry:
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Jag är inte alls säker på någonting gällande detta egentligen, men tänker att med lite hjälp kanske kan reda ut elektrolyterna iaf och byta dessa om man ändå har isär och om dom nu tar slut med åren. Jag delar dock din uppfattning om att lokalisera felet.

Tyvärr ingen framgång i att hitta ytterligare dokument rörande service :(
Skriv svar