Var hittar jag denna vu meter? (laga gammalt dynacord Eko)
Re: Var hittar jag denna vu meter? (laga gammalt dynacord Ek
Alla elektrolyter är nog inte dåliga eftersom den funkar i övrigt. I detta fall så börjar man
från mätaren och går bakåt och se vart signalen tar vägen.Dom inringade elektrolytana
är intressanta.Att mäta en sådan utan capacitansmätare är svårt om det inte är kortis.
Dom kan du byta mot ungefär samma capacitans i mikrofarad men spänningen måste det
vara samma eller högre.
från mätaren och går bakåt och se vart signalen tar vägen.Dom inringade elektrolytana
är intressanta.Att mäta en sådan utan capacitansmätare är svårt om det inte är kortis.
Dom kan du byta mot ungefär samma capacitans i mikrofarad men spänningen måste det
vara samma eller högre.
jag har bara haft multimetern inställd på auto "V" och mätt över punkterna där dom två kablar från VUmetern är fastlödda när jag haft igång ljud.
Dom sitter på en liten PCB som är fäst på baksidan av en pott, tror det är "volume/reverb" till höger. Sen går det vidare kablar ner nerigenom från denna lilla PCB till kretsen någonstans som styr VU metern. Jag vet inte om potten bara används som fästanordningsplats eller om denna lilla PCB är kopplad till jord den vägen också. Annars är det bara 4st kablar kopplade till denna. Två från vu meter och två vidare därifrån
Har denna multimeter
Jag vet inte hur jag ohmmäter med DVM? Måste jag löda loss kablarna från VU metern för att ohmmäta? Någon skrev om det tidigare...

Dom sitter på en liten PCB som är fäst på baksidan av en pott, tror det är "volume/reverb" till höger. Sen går det vidare kablar ner nerigenom från denna lilla PCB till kretsen någonstans som styr VU metern. Jag vet inte om potten bara används som fästanordningsplats eller om denna lilla PCB är kopplad till jord den vägen också. Annars är det bara 4st kablar kopplade till denna. Två från vu meter och två vidare därifrån
Har denna multimeter
Jag vet inte hur jag ohmmäter med DVM? Måste jag löda loss kablarna från VU metern för att ohmmäta? Någon skrev om det tidigare...

Om du vill mäta spänningen där VU-mätaren sitter kopplar du in multimetern i AC-läge och på hög känslighet (millivoltområde).
Då har du ekot igång och nu kan du kolla om siffrorna på multimetern ändrar sig i takt med ljudet.
Vill du kontrollmäta själva VU-mätaren med frånslagen maskin, läs mitt förra inlägg.
Tror inte att du behöver löda loss något i detta fallet.
Ohm-mätning gör du i omkopplarläge Ω
Då har du ekot igång och nu kan du kolla om siffrorna på multimetern ändrar sig i takt med ljudet.
Vill du kontrollmäta själva VU-mätaren med frånslagen maskin, läs mitt förra inlägg.
Tror inte att du behöver löda loss något i detta fallet.
Ohm-mätning gör du i omkopplarläge Ω
Senast redigerad av SM7CZR 27 februari 2018, 16:05:20, redigerad totalt 1 gång.
Har testat lite mer med mätningarna.
Om jag ohmmäter när den är avstängd så ger nålen utslag. Tror jag råkade välja i ohm men den gick upp nästan på det röda. Antar jag skulle börjat med Mega ohm eller så.
Men sätter jag på den och mäter med AC får jag 0.9v lite ostadigt, ibland 1.2v, ibland lägre och ibland knappt något. Tyckte inte siffrorna höll takten med ljudet. Kanske svårt att avgöra. Det räcker att jag endast håller pluskabeln från multimetern på någon utav punkterna och minuskabeln i luften för att få utslag!?
Knackade sen försiktigt på den och då rörde den sig någon cm och stannade där. Som att den inte riktigt orkar arbeta. Känns som att den ger mig dubbla budskap nu.
Vad tror experterna om detta?
Om jag ohmmäter när den är avstängd så ger nålen utslag. Tror jag råkade välja i ohm men den gick upp nästan på det röda. Antar jag skulle börjat med Mega ohm eller så.
Men sätter jag på den och mäter med AC får jag 0.9v lite ostadigt, ibland 1.2v, ibland lägre och ibland knappt något. Tyckte inte siffrorna höll takten med ljudet. Kanske svårt att avgöra. Det räcker att jag endast håller pluskabeln från multimetern på någon utav punkterna och minuskabeln i luften för att få utslag!?
Knackade sen försiktigt på den och då rörde den sig någon cm och stannade där. Som att den inte riktigt orkar arbeta. Känns som att den ger mig dubbla budskap nu.
Vad tror experterna om detta?
När du mäter över VU-metern skall du använda likspänningsområdet.
När du mäter på signalen på transistorns bas, så använder du Växelspänningsområdet.
Dock kan det vara svårt, och man bör egentligen mäta med oscilloskop.
Med DMM, så kan du egentligen bara mäta arbetspunkten.
I schemat har du ett antal spänningar angivna, kontrollera så att dessa stämmer.
Det står i schemat hur du skall mäta och med vad.
Gissar dock att du kan använda din DMM, istället för en VTM, dock, får du titta på vilket frekvensområde din DMM klarar, eftersom den behöver vara TRMS vid 1 kHz.
När du mäter på signalen på transistorns bas, så använder du Växelspänningsområdet.
Dock kan det vara svårt, och man bör egentligen mäta med oscilloskop.
Med DMM, så kan du egentligen bara mäta arbetspunkten.
I schemat har du ett antal spänningar angivna, kontrollera så att dessa stämmer.
Det står i schemat hur du skall mäta och med vad.
Gissar dock att du kan använda din DMM, istället för en VTM, dock, får du titta på vilket frekvensområde din DMM klarar, eftersom den behöver vara TRMS vid 1 kHz.
- lillahuset
- Gått bort
Äntligen! Spänningar inom heldragna linjer är DC, streckade är AC.
Äntligen! Spänningar inom heldragna linjer är DC, streckade är AC.
DVM, DMM, VTM
Vad står förkortningarna för?
Digital Volt Meter?
Har ej tillgång till oscilloskop. Skulle man inte mäta med AC över VU metern nu? Tyckte jag blev instruerad om det tidigare i tråden
Vad står förkortningarna för?
Digital Volt Meter?
Har ej tillgång till oscilloskop. Skulle man inte mäta med AC över VU metern nu? Tyckte jag blev instruerad om det tidigare i tråden
Missade att det skulle stå VTVM, vilket betyder VacuumTube VoltMeter, dvs en Rörvoltmeter, användes förr i tiden för att mäta på växelspänning över typ 50 Hz, i Audio och RF-sammanhang.
Ersattes senare av FetVoM FET-VoltMeter, idag har vi DMM/DVMer för detta.
Dock är det viktigt att titta på vilken bandbredd din DMM/DVM har, då en VTVM/FetVoM var riktigt bredbandiga och mätte TRMS, vilket de billigare DMM/DVMerna inte klarar.
Nu är väl UNI-T i den lägre prisskalan, och bredbandig TRMS är dyrt.
Klarar din DMM/DVM inte detta, så är det meningslöst att ens försöka, för allt blir ändå fel.
Om du däremot mäter på ingången till kretsen, dvs på transistorns bas, så skall du mäta i växelströmsläge, samma gäller med de spänningar som är angivna i schemat som växelspänning.
Dock måste du se till att du matar in rätt signal, vilket också är angivet i schemat.
Ersattes senare av FetVoM FET-VoltMeter, idag har vi DMM/DVMer för detta.
Dock är det viktigt att titta på vilken bandbredd din DMM/DVM har, då en VTVM/FetVoM var riktigt bredbandiga och mätte TRMS, vilket de billigare DMM/DVMerna inte klarar.
Nu är väl UNI-T i den lägre prisskalan, och bredbandig TRMS är dyrt.
Klarar din DMM/DVM inte detta, så är det meningslöst att ens försöka, för allt blir ändå fel.
Om någon skrev så, så är det mot bättre vetande, själva VU-metern är egentligen ett vanligt vridspoleinstrument, och dessa kan enbart mäta likström.Skulle man inte mäta med AC över VU metern nu? Tyckte jag blev instruerad om det tidigare i tråden
Om du däremot mäter på ingången till kretsen, dvs på transistorns bas, så skall du mäta i växelströmsläge, samma gäller med de spänningar som är angivna i schemat som växelspänning.
Dock måste du se till att du matar in rätt signal, vilket också är angivet i schemat.
Senast redigerad av TomasL 28 februari 2018, 00:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Tack Tomas för förklaringen.
Jag äger inga sådana instrument så jag kanske får svårigheter med mätningarna då. Men den rekommenderade mätningspunkten vid transistorn visar en streckad ruta och en heldragen ruta. Kan jag alltså då antingen välja mellan att mäta växel eller likspänning där? Fungerar det då att göra en bedömning med min multimeter i läge DC för denna punkt oavsett bandbredd?
http://www.uni-trend.com/productsdetail ... CateId=733
Bandbredd 45hz ~ 1khz ?
Jag äger inga sådana instrument så jag kanske får svårigheter med mätningarna då. Men den rekommenderade mätningspunkten vid transistorn visar en streckad ruta och en heldragen ruta. Kan jag alltså då antingen välja mellan att mäta växel eller likspänning där? Fungerar det då att göra en bedömning med min multimeter i läge DC för denna punkt oavsett bandbredd?
http://www.uni-trend.com/productsdetail ... CateId=733
Bandbredd 45hz ~ 1khz ?
Senast redigerad av robertr81 28 februari 2018, 00:11:40, redigerad totalt 1 gång.
- lillahuset
- Gått bort
Mät DC först. Sedan mäter du AC med vanlig jävla skitmusik som säkert innehåller frekvenser inom specifikationen. Eller om du har en tongenerator, ettstruket A (440Hz). Signalnivåerna är inte superheliga, DC lite viktigare än AC.
Lycka till.
Lycka till.
Okej ska försöka arbeta mig in i apparaten och hitta rätt ställe (transistorn) först. Hoppas det inte är allt för otillgängligt. Men eftersom jag fick utslag på VUmeterns nål genom ohmmätning antar jag då att den är ok?
Öh, nej, 1kHz står det på schemat.lillahuset skrev:Mät DC först. Sedan mäter du AC med vanlig jävla skitmusik som säkert innehåller frekvenser inom specifikationen. Eller om du har en tongenerator, ettstruket A (440Hz). Signalnivåerna är inte superheliga, DC lite viktigare än AC.
Lycka till.
Klarar min multimeter 1khz om jag har läst på rätt ställe? Kan jag då försöka skapa en ton på 1khz och mäta den med min multimeter så att jag kan skicka in rätt signal?
Eller skicka in detta ljudet:
Bara koppla in mobilen med en kabel i sådant fall och spela upp testtonen?
(Fruktansvärt oskönt att lyssna på)
Eller skicka in detta ljudet:
Bara koppla in mobilen med en kabel i sådant fall och spela upp testtonen?
(Fruktansvärt oskönt att lyssna på)
Senast redigerad av robertr81 28 februari 2018, 00:35:08, redigerad totalt 2 gånger.
Lite lågt om man skall mäta på en 1kHz signal, kan jag tycka, men det kan kanske ge en indikation på vad som händer, och du kan ju köra in lite lägre frekvens och se vad som händer.Bandbredd 45hz ~ 1khz ?
Det var inte bra att visaren fastnar. Undrar om det går att fixa då. Det är små pilliga saker.robertr81 skrev: Knackade sen försiktigt på den och då rörde den sig någon cm och stannade där. Som att den inte riktigt orkar arbeta. Känns som att den ger mig dubbla budskap nu.
TomasL har rätt. Du skall mäta DC över VU-metern. Jag tänkte fel, sorry. Men spänningarna är svaga där.