Verkar som om denna radio blir mer av en utmaning!
Problemet jag började tackla var de lågfrekventa oscillationerna. Misstänkte från början elektrolytkondingar som blivit dåliga. Har bytt kondingar ett tag nu lite halvt planlöst. Började med de stora som avkopplar matningen i LF delen, C60, C65 och emittrarna på AC122. Här stämmer dock inte schemat. Avkopplingskondingarna på de båda AC122 emittrarna i LF visas som 50uF, men på kortet hittar jag bara 10uF.
Inget jag gjorde påverkade oscillationerna mer än att ändra dess frekvens. Ibland höll sig radion lugn vid påslag för att falla in i självsvängning när man rörde volymkontrollen eller våglängdsomkopplaren. Jag fortsatte byta kondingar och vid C62 blev det jackpot. Nu är det tyst och lungt och LF förstärkaren verkar fungera. Skall kontrollera viloströmmen i sluttrissorna, för jag var ju så klart och pillrade på poten "P3" i tron om att den var oxiderad och orsakade självsvängningarna.
Är inte så stolt över kondingsjobbet. Måste nog försöka hitta mer passande kondensatorer till vissa och snygga till det i största allmänhet.
Något som verkligen gör det svårt att göra ett snyggt jobb är att man inte kommer åt baksidan på kretskortet, i så fall måste det monteras ur radion och det blir massor med lödande och skruvande, så det vill jag undvika. Därför har jag klipp ledningarna på de gamla kondingarna och monterat de nya på stumparna.
Före
20180217_214437.jpg
Efter:
20180217_233621.jpg
Nästa uppgift att ta sig an blir FM delen där någon bytt ut en trissa till fel sort. Mellanvåg fungerar ganska bra och tar in ett par stationer. FM är tämligen dövt.
YD1150:
Kul idé, vore intressant att se om den duger till att få in något på kortvåg. Avstämningen blir en utmaning tror jag ...
Platis:
Tack! Jo .. det är några stycken. Jag har samlat på mig projekt så det räcker min livstid tror jag. Låter meckigt att gjuta, men jag har sett de som gjort det just till radiorattar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.