PIC-programmerare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
erikbjork
Kontakt:

PIC-programmerare

Inlägg av erikbjork »

Hej!

Är det någon här som har gjort en PIC-programmerare själv som fungerar? Jag har inte råd att köpa PIC-start Plus eller liknande. Jag har försökt bygga NoPPP och JDM, men inte lyckats. Om det sen berodde på att jag var dålig på det eller det var så att datorn lämnade för låg spänning på com-porten vet jag inte. Är det någon som fått denna programmerare att fungera? Jag tar gärna emot tips om andra programmerare också, om det är någon som har en bra ritning. Eventuellt med extern spänningsmatning, om det nu är det som är felet. Går dessa programmerarna att använda med Windows XP? Kanske någon till och med har en färdig PIC-programmerare till salu för en billig peng?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Användarvisningsbild
tops

Inlägg av tops »

Börja med att mäta om din com-port kan leverera 12V (minns inte vilken pinne det är, men det ser du i ritningarna). Kan den inte det så får du bygga en med externa strömförsörjning eller sätta ett batteri i serie med programeringsspänningen.
erikbjork
Kontakt:

Inlägg av erikbjork »

EagleSpirit: Men den programmeraren är ju en JDM. Vad är det som gör att jag inte kommer att behöva extern matningsspänning till den? Eller där är stöd för det? Jag har hört att det ska vara extra problem med bärbara datorer och det är just vad jag har...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ok jag vet inte riktigt men vad jag har läst om JDM programmerare så ska de funka vid 8,6V och det tror jag en bärbar har ut iaf. Annars behöver du en extern matningsspänning på ca 12V
killer00

Inlägg av killer00 »

erikbjork: Jag byggde JDM-programmeraren i torsdags, och den funkade perfekt. Dock så gick inte programvaran 'icprog' igång i XP, men det löste jag genom att installera Vmware och sen "emulera" windows 98.

För övrigt följde en 30-dagars demo av Vmware med tidningen Datormagazin för nåt nummer sedan.
Skriv svar