Ease way to desolder SMD
Ease way to desolder SMD
om morsan kommer på en så får man säkert stryk =)
http://www.scienceprog.com/ease-way-to-desolder-smd/
http://www.scienceprog.com/ease-way-to-desolder-smd/
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Problemet med heatplate för att löda grejjor är att utvidgningskoefficienten är olika för glasfibermaterial och kopparvior.
Eftersom det inte är något värme på ovansidan måste man ha orimligt mycket värme på botten och man risikerer att glaset sträcker viorna så mycket att de brister. Dessutom blir glasfibern ju lite väl varm.
Med enkeltsidiga kort kanske det kan fungera med lite försiktighet.
En mycket bättre lösning är en liten toaster ugn, bäst med en liten fläkt för att röra på luften.
Har använt en sån i snart ett år och det funkar absolut perfekt.
Dessutom är uppvärmningskurvan mycket likt en riktig lödugn.
Tristar BMO-700E heter den. JULA har den. Kostar ca 200 spänn.
Ska försöka göra lite bilder eller video nästa bakdag.
Eftersom det inte är något värme på ovansidan måste man ha orimligt mycket värme på botten och man risikerer att glaset sträcker viorna så mycket att de brister. Dessutom blir glasfibern ju lite väl varm.
Med enkeltsidiga kort kanske det kan fungera med lite försiktighet.
En mycket bättre lösning är en liten toaster ugn, bäst med en liten fläkt för att röra på luften.
Har använt en sån i snart ett år och det funkar absolut perfekt.
Dessutom är uppvärmningskurvan mycket likt en riktig lödugn.
Tristar BMO-700E heter den. JULA har den. Kostar ca 200 spänn.
Ska försöka göra lite bilder eller video nästa bakdag.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
- Kontakt:
"Don't try this at home" är väldigt passande. I alla fall när det gäller vanliga husshållsugnen. Det finns en orsak till at man häller på att gå över till blyfritt!
Jag gör så här:
Användar Kester R276 lödpasta på kortet och lägger på komponenter.
Lägger in korten i ugnen och vrider upp klockan på 2 prickor (ca två minuter). Då uppnås ca 100-120 grader och flussmedlet gör sitt.
Väntar ca 2 minuter och vrider då upp klockan på 3 prickor (ca 3-4 minuter).
Då toppar ugnen ca 200-220 grader i mitten. (Har ingen fläkt i min ugn än, men tänkte bygga in en liten fläkt senare).
Öppner då ugnen och låter korten kyla av.
Har även varmluftsutrustning, men med ugnen är det mycket enklare. Specielt om man skal göra ett gäng med kort.
Ugnen är på 650W, vilket är lite i underkant, men det funker. Den har värmeelement i både topp och botten.
Finns en bild här, där ugnen är med.
Jag har tidigare försökt hitta den i JULA katalogen/nätet, men den finns inte med. Jag köpte den på JULA i Arninge. Senast var i våras då jag köpte en extra till en polare.
Jag gör så här:
Användar Kester R276 lödpasta på kortet och lägger på komponenter.
Lägger in korten i ugnen och vrider upp klockan på 2 prickor (ca två minuter). Då uppnås ca 100-120 grader och flussmedlet gör sitt.
Väntar ca 2 minuter och vrider då upp klockan på 3 prickor (ca 3-4 minuter).
Då toppar ugnen ca 200-220 grader i mitten. (Har ingen fläkt i min ugn än, men tänkte bygga in en liten fläkt senare).
Öppner då ugnen och låter korten kyla av.
Har även varmluftsutrustning, men med ugnen är det mycket enklare. Specielt om man skal göra ett gäng med kort.
Ugnen är på 650W, vilket är lite i underkant, men det funker. Den har värmeelement i både topp och botten.
Finns en bild här, där ugnen är med.
Jag har tidigare försökt hitta den i JULA katalogen/nätet, men den finns inte med. Jag köpte den på JULA i Arninge. Senast var i våras då jag köpte en extra till en polare.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag användar standardsprutan med Kesterpastan, tilsammans med en sån här, och kör med blå nål-spets.
Det funkar perfekt.
Jag är ju innne i vanan nu, och kan lägga på pasta snabbare en den dispensermaskin som ett lokalt företag hade.
Man kan ju även använda en vanlig spruta och trycka med tummen.
Tänk på att lödpasta är en färskvara. Jag har provat ett antal olika, och Kesters är den som håller absolut bäst i längre tid. Jag har haft sprutor som användts i rumstemp i 6 månader. Multicores håll i en vecka, sen blev den oanvändbar !!
Det funkar perfekt.
Jag är ju innne i vanan nu, och kan lägga på pasta snabbare en den dispensermaskin som ett lokalt företag hade.
Man kan ju även använda en vanlig spruta och trycka med tummen.
Tänk på att lödpasta är en färskvara. Jag har provat ett antal olika, och Kesters är den som håller absolut bäst i längre tid. Jag har haft sprutor som användts i rumstemp i 6 månader. Multicores håll i en vecka, sen blev den oanvändbar !!