UV-box med mikrokontroller

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2489
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Har du diod över spolen på reläet? Det skulle kunna skapa omstarten om den fattas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vore kul att höra lite mer om själva konstruktionen.
Ställer man in timern med en encoder?
Används knappen fram på kortsidan till något?

Vore lite kul att ha någon form av ljudsignal när det är färdig-solat, kanske ett "pling" som på en bull-tv (Mikrovågsugn).
Användarvisningsbild
DuckHead
Inlägg: 146
Blev medlem: 12 februari 2005, 23:48:39
Ort: Malmö (org: Gbg)
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Kul medrespons på projektet! =)
Ratten på framsidan sitter på en potentiometer, vilken Mega32 samplarvärden ifrån. Ingen encoder alltså.
Lådan fungerar som så att man vrider in tiden med hjälp av ratten och trycker sedan på knappen på framsidan för att starta belysningen. En fördröjning på ca 2 sekunder är inlaggd för att låta rören starta upp innan timern börjar ticka. När tiden tickat ner kommer rören att släckas. Vill man avbryta tidigare trycker man på knappen.

En ljudsignal hade faktiskt varit sjysst! Ska kolla om jag har någon liten summer liggandes.
Jag har bara belyst ett kort än så länge, men några värmeproblem har jag inte upptäckt. Däremot så bildas ozon, så det luktar solarium.
Tog många testlaminat innan jag kom på att ca 8 minuter gav en lagom exponering. Förökte med ca 3-4 minuter först och vid framkallningen så blev banorna suddiga och konstiga. Med längre tid blir de kanon!

Jag lyckades faktisk komma ihåg en frihjulsdiod (heter väl så?). På vilket sett hade det kunnat vara avsaknandet av den som orsakar omstarten?
Jag jordade portC och programerade den som ingång. Tanken var att alla oanvända pinnar skulle behandlas likadannt, men glömde av det i slutändan... :? Kanske kan vara det som orsakar omstart?

Lägger upp en bild på schemat:
Bild
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

hmm.. inte en enda avkopplingskondensator för VDD... Tycker jag du ska åtgärda, priotet 1.

Är förmodligen relät som är störnings-källan, för att även dämpa källan kan du
lägga en resistor i serie med relät och en elektrolytkondensator över reläspolen. Undvik dock för hög serie-resistans annars kanske inte relät slutar
tillförlitligt.

Enklast är ju att lämna oanvända pinnar flytande och sätta dom som utgångar..
Användarvisningsbild
DuckHead
Inlägg: 146
Blev medlem: 12 februari 2005, 23:48:39
Ort: Malmö (org: Gbg)
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Okej, tack Johan. Ska testa det!
Nu måste jag ut och vara isolen medans den finns kvar.
:P
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Va smart idé! Och snyggt vart de! :bravo:
Nu måste ja ta fram gammla trasiga scannern å gö nå liknande. :D

//Emil
Kaggen
Inlägg: 431
Blev medlem: 29 januari 2005, 03:06:02

Inlägg av Kaggen »

Vackert!

Jag håller själv på och funderar på hur jag skall göra. Har blivit lite trött på att vira och har nyligen lärt mig hantera Eagle någorlunda.

En fråga bara, vad gjorde du styrkortet till UV-Boxen med, eftersom den ju inte kan vara gjord i boxen, eller?

Vad har du för relä? Alltså vad klarar det för att det skall driva rören?
Användarvisningsbild
DuckHead
Inlägg: 146
Blev medlem: 12 februari 2005, 23:48:39
Ort: Malmö (org: Gbg)
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Jo, faktiskt så är styrkortet gjort i boxen. :) Fast då använde jag kökstimern. Inte hälften så roligt!!

Relät är ett från Kjell, #36106. Spole på 12V och klarar att bryta 250V/5A.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Köpte du allt som hade med lysrören att göra på Kjell?

//Emil
Kaggen
Inlägg: 431
Blev medlem: 29 januari 2005, 03:06:02

Inlägg av Kaggen »

DuckHead: Tack för infot!

Någon som vet hur många rör som är i Kjelles box? Tycker på bilden i katalogen att det nästan ser ut som enbart ett?

Hur mycket tjänar man igentligen på att ha fler rör än ett/två? Jämnare exponering? Snabbare exponering?

En snabb räkning på material enbart lysrör och dess kringutrustning ger 625:- med 4 rör. Jag har ju redan en gammal scanner, så det blir ju enbart c.a. 25 spänn dyare än Kjelles färdiga box. Hoppas dock att rören håller i frakten, bor tyvärr långt ifrån närmaste Kjelle. hade hoppas på att Classe hade haft rör, men det verkar inte så.

Någon som vet nåt ställe att köpa UV-rör i Dalarna, Falun, Borlänge trakten?
Användarvisningsbild
Selpix
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 mars 2004, 15:54:17
Ort: Huddinge

Inlägg av Selpix »

Det sitter bara ett rör i kjells box.

Men den ger jämn exponering ändå, även när man kör större kort. Exponeringstiden är något längre än "normalt" dock. Runt 7-9 minuter brukar jag köra.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Snabb fråga: Hur höga är lysrören inkl fästena och hur mycket mellan rum har du mellan lysrören och glasskivan?

//Emil
Användarvisningsbild
DuckHead
Inlägg: 146
Blev medlem: 12 februari 2005, 23:48:39
Ort: Malmö (org: Gbg)
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Höjden på rören med hållare ligger runt 2,5 cm och avståndet till glaset ovanför är ca 3cm. Tre cm är lite mindre än vad som normalt rekomenderas, men det funkar fint ändå.
Måtten är absolut inte exakta, jag är inte vid boxen just nu och kan inte mäta. Vill du ha exakt. så kan jag fixa det senare om du vill.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Ingen fara, behövde bara veta på ett ungefär.
För ja måste nog skära ur båtten på min, för jag får ca 1cm från glaset med mina rör. :(

//Emil
Ghostpilot
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juni 2006, 17:40:18
Ort: Uppsala
Kontakt:

...

Inlägg av Ghostpilot »

Hej. (ny medlem, min första post)

Väldigt intressant projekt.
Väl genomfört, stilren och snygg låda blev det också.
Har inte tillgång till microprocessorn du använde, så
jag kan inte duplicera projektet.

Någon nämde andra picstyrda UV-box-timers.
Har någon person en länk kanske?

/Tony
Skriv svar