Välkommen. Först ett par enkla tips som gör det lättare för alla:
Länken till batteriet kan se ut såhär:
Batteriet
vid att skriva
[ url=
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=95120]Batteriet[/url] (ta bort mellanslagen i den första url-grej).
Citera inte senaste inlägg, vi fattar alla ändå

(läs reglerna vetja)
Laddningen:
Det är faktisk inte strömmen du ska bekymra dig mest för, det är spänningen. En blyack som står med kontinuerlig laddning ska begränsas till 13,4V (beror lite på temperatur) men då denna verkar vara byggd för detta ändamål ville jag mäta spänningen utan batteri på och om den ligger på 13,4-13,8V är det grönt ljus.
För att ändra strömmen kan du antingen sätta en glödlampa mellan batteri o laddare, vid liten laddström kommer den att "försvinna" rent elektrisk, vid stor laddström begränser den. En 2W passar ganska bra till detta.
Alla ändringar som kan göras kräver att man knäcker upp höljet som är limmat och sedan identifierar de rätta komponenter, detta har jag gjort ett antal gånger men det är inte helt triviellt faktisk, jag har 24 år som elektronikingenjör som erfarenhetsbas för att hitta såna
Men OM du väljer att öppna den kan du fixa båda spänning och ström samtidig... men om det inte behövs är det bäst.
Edit: om den ger 12,2V utan batteri fungerar den inte helt enkelt! En blyack ska ha minst 13,4-13,8V för att ladda i närheten av fullt och ska den ända upp ska den ha 14,8V med max 10% av märkesströmmen (C/10) i ca: 4 timmer varpå den ska sjunka till 13,4-13,8V "forever"