Nu när sommaren kommer och jag inte har hittat nåt sommarjobb så ska jag dra igång med ett bygge som jag länge viljat göra.
Jag ska fjärrstyra massa olika processorer från en fjärrkontroll/datorn. Mitt första problem är kommunikationen, min plan är att utnytja det fria 433Mhz bandet. Dom moduler elfa, kjell har kostar ju runt 100 lappen. Jag vill ha nåt billigare alternativ, bygga en egen modul med transistorer kan väl inte va så svårt. Nån som har någon bra sida som man kan börja på?
jag hitta denna fm sändaren efter lite letande http://web.telia.com/~u24017825/fmsndare.htm är det bara att ändr c5 till nåt värde för att kunna sända på 433Mhz bandet? och nån som har nån bra formel för detta?
Mitt tips är att köpa färdiga moduler. Du kommer lättast undan så.
Till att börja med kan det vara lite knepigt att snickra ihop en radiosändare utan kunskap inom ämnet.
Både att uppnå önskad funktion, men också för att dämpa harmoniska frekvenser.
Dessutom krävs det att sändaren uppfyller vissa kraf före du får ta den ibruk.
Så kan du inte, bygg inte.
Det är dessutom ett rätt smalt område som är licensfritt runt 433MHz, så vilken frekvens som helst kan du inte använda där heller.
I europa ligger många radioamatörrepeatrars ingångsfrekvenser på 433.000-433.200 MHz.
Lägger du något på det frekvensområdet är det både risk att din sändare öppnar repeatern samt att då en radioamatör sänder nära dig är det oftast lite mera effekt än du har om du tänkt hålla dig inom lagliga gränser för ISM-apparater = din mottagare hör inte din sändare...
Och ska du ha ett fungerande system ville jag iaf. inte använda Kjells AM-modulerade system, jag kommer att välja easy Radio i ER400 serien, de saluförs av Acal
Edit: Länk rättat till korrekt URL. Tack för påpekandet.
Senast redigerad av Icecap 9 juni 2006, 19:35:33, redigerad totalt 1 gång.
Wiee !!
Icecap: Länken har blivit fel. inget större fel men tog mig ett tag att leta genom sidan för att försäkra mig om att de inte har några radiomoduler
Det ska givetvis vara www.acal.se
..är det bara att ändr c5 till nåt värde för att kunna sända på 433Mhz bandet?
Kort och gott nej. För det första är schemat i sig inte alls gjort för dessa frekvenser och för det andra är det bla andra trissor som behövs för sådana frekvenser. För det tredje så är inte dessa enkla scheman frekvensstabila någon längre tid och om det skall ligga precis på 433MHz +- några 100Hz, eller vad det kan vara, så är det bara att glömma det schemat för det kommer inte att ske pga ovanstående orsaker.
Jag byggde en sändare/mottagare i skolan en gång. Då var mottagaren en färdig modul medans sändaren var uppbygd av en transistor och en kristall, typ. Googla lite på velleman. Med lite tur finns det scheman på nätet. Annars kan jag se om jag lyckas hitta schemat någonstans i gömmorna.
Vad kul att du också ska mecka med 433MHz-bandet. Jag ska nämligen iväg till kjell så fort de öppnar och köpa en trådlös dimmer och labba lite med
DET kan också vara en idee? Trådlösa dörrklockar medmera som använder 433mhz borde ju gå att bygga om ganska simpelt? Dessutm brukar dom bara kosta runt 100kr för både sändare och mottagare
Man tackar för många bra svar
Bra idé det där med dörrklockan Jine http://www.kjell.com/?item=50106&path=
blir nog en sådan som jag ska mekka lite med, så återkommer jag med nån rapport om hur det gick snart
De duger till riktigt enkel och långsam kommunikation dessa trådlös ringklockor. Till bromsljus till cykel där mottagaren och högeffekts LED plaverar i cykelhjälmen är det perfekta.....
...fast inte för något avancerat, men vad får man för 79 spänn....
Hur är det egentligen lagligt sett får man ta dessa moduler och använda dom till vad man vill så länge man inte ändrar frekvensen på dom, eller dom skall sitta i det som sitter i och får inte användas till något annat?
Tja, i princip olagligt eftersom modulen är CE-märkt för ett användningsområde, men å andra sidan är det samma (nåja, typ iaf) regler som gäller för alla sändare på detta band, så även om det inte är uttryckligen helt tillåtet - så är sändaren tillräckligt bra för att en gång ha passerat ett testlabb och i och med detta bra mycket bättre än vad man själv kan snickra ihop utan en massa besvär, mätningar och kunskap.
Och ska du ha ett fungerande system ville jag iaf. inte använda Kjells AM-modulerade system, jag kommer att välja easy Radio i ER400 serien, de saluförs av Acal
Edit: Länk rättat till korrekt URL. Tack för påpekandet.
Passar på och lånar tråden lite. Håller också på och letar efter ett par radiomoduler och de ovan verkar ju väldigt enkla att komma igång med. Det jag undrar över är om nån här har någon erfarenhet på hur långt avstånd dessa kan kommunicera ? På deras hemsida står det 250 m vid fri sikt. Vad händer om sändaren placeras ett par hundra meter ovanför marken, bättre eller sämre ? Finns det inga moduler utan licens som klarar upp mot en km ?
Ska du Km i en viss riktning ska du kolla på riktantenn, det medför förvisso att man överstiger den tillåtna effekt i den gällande riktning men man kan ju stega ner effekten till den nätt o jämt går att skicka datan..... eller låta bli....