Jag har en gjort ett kretskort med en PIC16F876A i SOIC28-kapsel och några andra kretsar.
Nu ska jag programmera PIC-kretsen men det vill sig inte.
Felbeskrivning:
Det fel som blir är att Multiprog v1.90, som jag använder för att programmera med, säger: Error programming PIC16F876A.
Ibland när jag kör Verify på kretsen så meddelar programmet OK men oftast inte. Och när jag provkör kortet så verkar det inte som PIC-kretsen går över huvud taget.
Det verkar dock som att kristallen svänger för jag har en snygg sinusvåg på ben 10.
Jag har provat med flera olika fuses. Det viktiga är väl att man väljer HS och inaktiverar LVP, WDT och Code Protection?
Beskivning av hårdvaran:
Jag använder Multiprogrammerare 3.5 seriell från AD-teknik tillsammans med programmeringsprogrammet Multiprog v1.90.
ICSP-delen till PIC-kretsen är kopplad enligt Mid-Range MCU Family Reference Manual från Microchip.

PortB 6 och 7 är inte anslutna till något annat än programmeraren.
Jag har inte kopplat in pull-up motståndet till Vdd. Men har provat att köra både från programmerarens Vdd och kortets egna Vdd.
RC-länken till MCLR-pinnen består av ett 10k-motstånd och en 100nF-kondensator.
Som diod skulle jag egentligen haft en BAT54 schottky-diod men dessa var tyvärr slut så nu kör jag med en 1n4148.
Jag har mätt spänningen efter dioden till 4.9 V, vilket borde vara ok.
Hur som helst så tycker jag att det borde gå att programmera kretsen utan någon pull-up på MCLR, har provat detta också men med samma resultat.
PICen är avkopplad med en 100nF kondensator ca 3-4mm från kretsen.
Kristallen är på 8MHz och är avkopplad med 22pF.
Har även provat att koppla PORTB.3 till ett 10k pull-down motstånd för att eliminera eventuella som kan orsakas av Low Voltage Programming.
Nu har jag mätt alla anslutningar så att inget är felkopplat. Tyvärr funkar det fortfarande inte och jag vet inte var jag ska fortsätta leta, vore mycket tacksam om någon kunde ge en liten hint om var felet kan vara.
/John