"Polvändning för återbruk av blybatterier"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

"Polvändning för återbruk av blybatterier"

Inlägg av bearing »

På Greensilvers hemsida finns det en text om "Reverse polarity recharge":
http://www.greensilver.com/page.php?pag ... r&lang=swe

Om jag förstår texten rätt ska man ladda ur blybatteriet helt och sedan ladda upp det till full laddning med omvänd polaritet. Det som tidigare var plus blir minus alltså.

Denna "behandling" skall göra så att blysulfatkristallerna avlägsnas och på så sätt ger batteriet full kapacitet igen.

Har letat på nätet men inte hittat någon annan info om detta.

Min reaktionen är att det verkar vara en väldigt omild behandling av batteriet och det verkar finnas risk att förstöra det.
Om det funkar och verkligen ger (nästan) full kapacitet tillbaka är det ju något man skulle kunna göra regelbundet på t.ex. eldrivna fordons batterier för att slippa byta. Milkostnaden för en elbil blir inte märkbart lägre än en på en bensindriven bil p.g.a. batterikostnaden.

Vad har ni för kommentarer och funderingar kring detta?
Är det någon som har provat?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det är helt klart en riskabel procedur och funkar inte alltid, men det KAN fungera.
Därav är det nog inget man vill göra flera gånger.

EDIT: Min kusin som jobbar som lastbilsmek har berättat att dom "räddade" en del döda batterier så, så visst funkar det (men inte alltid).
bearing

Inlägg av bearing »

Jo, det kan jag tänka mig. Vad kan det vara som går fel när det inte funkar?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kanske för kraftig sulfatering.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

tydligen vanligt på traktorer mm :)
bearing

Inlägg av bearing »

Henry skrev:Kanske för kraftig sulfatering.
Om det är så vore det ju faktiskt bättre att göra det regelbundet och innan batteriet hinner bli för sulfaterade.

Men det känns ändå som att det finns en hake, annars borde ju detta vara mer spritt.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Visst fungerar det, jag har skrämt liv i åtskilliga (små) blybatterier på det viset. Dock tror jag knappast att man återfår batteriets fulla kapacitet, men det blir i alla fall betydligt bättre än det var innan.

Tänk dock på att begränsa strömmen till att börja med, laddströmmen kan bli långt över vad laddaren tål när batteriet är helt tomt. Exempelvis kan man koppla in en glödlampa med relativt hög effekt i serie (en vanlig strålkastarlampa för bil fungerar).

Batterier kan dock dö av andra orsaker än sulfatering också, en kortsluten cell blir inte bättre oavsett hur man laddar... :roll: Batteriet i bilen, ett minst tio år gammalt Biltemabatteri på 44Ah, verkar tyvärr vara bortom all räddning. :cry:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det är så vore det ju faktiskt bättre att göra det regelbundet och innan batteriet hinner bli för sulfaterade.

Jag har inte själv testat det men det gäller nog om man har ett batteri som tex står under längre tider oladdat. Att däremot göra detta med ett batteri som är fullt fungerande gissar jag på riskerar att förstöra det och det är ju också helt onödigt då det ju fungerar som det skall. Sulfatering förekommer bara med batterier som är ordentligt urladdade och som får stå utan att användas en längre tid. Sulfatering förekommer visserligen ändå, om jag inte har fel för mig, men i mycket mindre omfattning. Det är bla detta som gör att batterier tyvärr inte håller för evigt.

Att ge denna behandling lite då och då till ett batteri som det är lite si och så med och har några år på nacken kanske kan ge det en lite längre livslängd, men det är bara en gissning då jag inte har provat.

Och visst, kortslutna celler tillhör ju också det som kan göra att ett batteri inte fungerar som det skall.
bearing

Inlägg av bearing »

Det brukar stå angivet en livslängd i antal cykler. Det är (om jag förstått det rätt) bara 80% av kapaciteten kvar efter de cyklerna. Vad beror minskningen i kapacitet på?
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Minskning i kapacitet beror på att plattorna blir förstörda med tiden.
Syran kan man byta, men inte plattorna.

Att densiteten i vätskan ändras beroende på hur mycket laddat ett batteri är, beror just på att ämnen fastnar på plattorna.

Ett urladdat batteri har en densitet i vätskan som gör att det lätt fryser (batteriet fryser sönder alltså).
Detta beror på att vätskan nästan bara innehåller vatten, och ämnena har fastnat på plattorna (och får de stanna där så blir det "sulfaterat" )

Ett laddat batteri däremot har "rena" plattor, och vätskan annan densitet.

Alltså, genom att se till att batteriet har en bra laddningsgrad så förhindrar man sulfatering.
bearing

Inlägg av bearing »

Nu har jag också provat att polvända ett batteri.
Hittade ett litet startbatteri (12V, 4Ah) i garaget. Det hade stått en längre tid utan laddning. Jag försökte ladda rättvänt men det verkade inte ta laddning. Det gick bara att belasta med några mA, så jag tänkte att det vara ett bra objekt att prova den här metoden på för att se om det gick att få liv i det.

Jag kopplade in en sk. intelligent batteriladdare polvänt. Den ska eg. märka om batteriet sitter felvänt, men det här batteriet började den ladda istället. Det blev ganska varmt i början, 60 °C kanske, och spottade ut lite syra. Lät laddaren stå över natten och på morgonen var det klart.

Har testat att belasta batteriet med en 100W lampa i en minut och det går bra trots att den drar ca 8 A. Ska ev. göra fler tester senare.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag testade på ett dåligt startbatteri från Biltema men det blev bara grus av elektroderna, så om det kommer att lyckas tycks variera mellan olika fabrikat
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

SOm sagt - i teorin och ganska ofta i praktiken kan det gå, men man måste begränsa strömmen och undvika "spottande varma batterier" som är en stor säkerhetsfara... Om det inte går så beror det på att batteriet är skadat eller alltför hårt sulfaterat. Det finns fler metoder för att undvika att detta händer och en och annan mer metod för att försöka bryta tillståndet.

För att undvika att det händer:
-Förvara aldrig batterier urladdade
-Förvara batterier svalt
-När du förvarar batterier så gör en krets som laddar ur batteriet med mycket korta, kraftiga pulser (över C gärna 2C någon eller några us en 10-100 gånger per timme) Naturligtvis måste du om du gör detta ladda batteriet efter ett tag (självurladdningen gör iofs ändå att du bör ladda batteriet efter en 6-8 veckor)

För att bryta eller återuppliva ett sulfaterat batteri:
-Polvändning
-Mata på en stöddig växelström ....(AC-kopplad växelströmgenerator frekvens 50Hz eller hellre mycket högre ett par kHz påstås ges bäst effekt)genom batteriet under några timmar, övervaka temperaturen på batteriet och sam alltid vid denna typ av experiment - skyddsglasögon, gummihanskar, oöm omgivning - skiten kan explodera
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag provar nu samma sak på ett startbatteri 12V 62Ah. I början var det ganska stor gasutvbeckling ur 2 av de 5 hålen. Nu har det avtagit i det ena och slutat i det andra. I det ena uppmäter jag ganska höga temperaturer. Uppemot 100gC men snarare 60-80 grader i och runt hålet. Bör jag avbryta? Batteriet står utomhus så ventilationen är mycket god :) Så länge vätgasen inte kan ansamlas är väl explosionsrisken obefintlig?
xxargs

Inlägg av xxargs »

bearing skrev:Nu har jag också provat att polvända ett batteri.
Hittade ett litet startbatteri (12V, 4Ah) i garaget. Det hade stått en längre tid utan laddning. Jag försökte ladda rättvänt men det verkade inte ta laddning. Det gick bara att belasta med några mA, så jag tänkte att det vara ett bra objekt att prova den här metoden på för att se om det gick att få liv i det.

Jag kopplade in en sk. intelligent batteriladdare polvänt. Den ska eg. märka om batteriet sitter felvänt, men det här batteriet började den ladda istället. Det blev ganska varmt i början, 60 °C kanske, och spottade ut lite syra. Lät laddaren stå över natten och på morgonen var det klart.
blybatterier får aldrig bli varmare än absolut max 35 - 40 grader - har den varit 60 grader så är den av temperaturen ganska rejält skadad och du kommer aldrig att uppnå full kapacitet eller lång hållbarhet.

Gör som andra har föreslagit - sätt en större bilglödlampa i serie med laddaren vid sådanahär expriment för att begränsa srömmen om det bestämmer sig för att rusa.

Har testat att belasta batteriet med en 100W lampa i en minut och det går bra trots att den drar ca 8 A. Ska ev. göra fler tester senare.
tja - om det är en 44 Ah så bör den hålla igång lampan över 4 timmar eller så... - skall du göra en riktig kapacitetstest så är det 2.2 ampere ström (C20) från fulladdat till 10.8 Volt polspänning
Skriv svar