Glömt koden till min bilstereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NewCurrent

Glömt koden till min bilstereo

Inlägg av NewCurrent »

Misstänker att denna tråden kommer få en del att lyfta lite på ögonbrynen men den är helt ärlig.
Jag bytte batteri i min bil och till följd av det ville min bilstereo att jag skulle knappa in koden... vad var nu den?
Jag trodde att jag visste men tydligen inte. Jag har varit i kontakt med en firma som med hjälp av serienummer kan "räkna" fram koden om man inte har bytt, vilket jag har gjort. Så nu till min fråga. Jag tänkt låta en PIC simulera knapptryckningarna och på så vis bläddra igenom alla koder (10000 st) men problemet är att man får 3 försök sen måste man vänta 60min. Det kommer att ta alldeles för långtid, så jag tänkte att det kanske går att snabba upp "klockan" i stereon och på så vis få ner tiden avsevärt.
Mitt andra allternativ är att hitta de eprom där koden ligger och försöka få fram den därifrån men det känns som jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga med det. Jag tänkte bara höra vad ni tycker om mina ideér, e det lönt att försöka. Att programmera en pic till uppgiften är inga problem.
Kan tilllägga att jag även kollat med tillverkaren och de kan låsa upp den men inte helt gratis kan man väll säga.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Det låter som om det vore enklare att köpa en ny stereo. Dom kostar ju inte mycket nu för tiden. Det var sämre förr! :)

/Magnus
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tar tillverkarna betalt för att låsa upp en radio som man redan betalt för? Dåligt stil, tycker sådant skall ingå i priset.

Att hitta det chip som innehåller koden känns svårt då det tex säkert inte bara är ett vanligt flashminne som man bara kan sätta i en programmerare och läsa rakt av. Skulle inte förvåna mig om det skulle vara ett noname eller kanske tom bara ett chip med den ökända svarta epoxydroppen över. Eller så finns kanske koden i ett chip som har en helt annan funktion och där det tex ligger i ett hörn av kretsens interna minne. Sedan är den kretsen säkert användarspecifik till just radion som det då med stor sannolikhet inte finns något datablad till. Allt för att försvåra.

Att snabba upp den interna klockan kan kanske fungera men frågan är om man kan snabba upp den så pass så att det hela kan testas under acceptabel tid. Risken finns nog också att någon krets inte hinner med vid en viss frekvens vilket gör att hela radion slutar att fungera och den frekvens där det precis fungerar är kanske så pass låg så att det ändå tar oacceptabelt lång tid för det att bli klart. Men det är isåfall något som man får testa sig fram till för jag har inte den blekaste om det fungerar.

Annars så är det väl helt enkelt bara att köpa en ny, dom är ju som sagt inte så fasligt dyra.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Du glömde berättar märke och modell på apparaten.
Det underlättar en hel del.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Det sägs att man kan lägga dem i frysen ett dygn och sedan försöka med 0000, huruvida det finns någon substans i detta vet inte jag.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Efter vad jag förstått så är frysen en myt men det kankse funkar på riktigt gamla.

Vad är det för märke/modell?
NewCurrent

Inlägg av NewCurrent »

Oj! Snabba svar!
Att köpa en ny är inte att tänka på då det är en Blaupunkt travelpilot. Dvs det är bilstereo/gps-navigator. Att lägga den i frysen har jag också hört någon gång men det känns inte riktigt bra det heller.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Man kan även pröva att slicka på displayen samtidigt som man sprayar AXE i antenn ingången. Va det gör för nytta vet jag inte men man kan ;)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Isåfall är den kanske värd att få fixad av dom som kan(även om det är för jävligt att det skall kosta pengar med deras usla stöldskydd)?
Det blir INTE billigare om du råkar bränna någon komponent under dina försök att knäcka den tror jag....
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Den är svår den modell, koden ligger i uC och inte i eepromet.
Eepromer är ett 25C160 i den modellen har jag för mig iaf.
NewCurrent

Inlägg av NewCurrent »

Hur ska jag tolka det svaret? Att angipa problemet på det hållet är att utesluta eller?
Det lutar åt att jag får bita i det sura och betala för att få igång den igen.
Men det hade varit kul om jag kunde fixat det själv. Tänkte att jag ska öppna den iallafall och se om jag kan hitta "klockan".
bearing

Inlägg av bearing »

Testa om de 60 minuterna nollställs om du tar ut bort strömmen igen.
NewCurrent

Inlägg av NewCurrent »

Det har jag gjort och nej tyvärr det gjorde den inte
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kan man inte hitta "strömkällan" som håller med strömmen under dessa 60 minuter? Då klarar man det ju på betydligt kortare tid.
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Provat googla? Flickvännen råkade ut för samma sak på sin gamla ford fiesta, naturligtvis fick hon inte med koden när hon köpte den begagnat. Men efter lite googlande hittade jag ett program som räknar ut koden genom serienumret. Så slapp man betala den avgiften :D
Skriv svar