Husvagnskyl
Husvagnskyl
En annna kyl fråga. Det gäller en gamma husvagnskyl av absobstions typ som går på gasol/220V. Jag funderar på om man kan köra den på 12V när man kör. Om man bygger en spännings omvandlare 12V dc -> 220V dc borde det funka.
Någon som vet någon bra DC/DC omvandlare som går så långt enligt spec. Annars får man vaäl utgå från någon som inte går så långt och hoppas på att det funkar bra iafa.
Någon som vet någon bra DC/DC omvandlare som går så långt enligt spec. Annars får man vaäl utgå från någon som inte går så långt och hoppas på att det funkar bra iafa.
Det är enklare att skaffa en 12 el-patron (tog min från en nedbränd husvagn på en skrot) och sätta den bredvid din 220 patron och isolera runt.
Det var så jag löste det sedan så satt jag in ett relä som jag styrde över bilens belysning för att kylskåpet inte skulle dra ur batterier.
Man måste nästan alltid ha laddning från bilen annars lär husvagnsbatteriet snart ta slut.
Det var så jag löste det sedan så satt jag in ett relä som jag styrde över bilens belysning för att kylskåpet inte skulle dra ur batterier.
Man måste nästan alltid ha laddning från bilen annars lär husvagnsbatteriet snart ta slut.
-
Här finns det en Växelriktare från 12V - 230V
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt30.htm

Jag har funderat på att bygga en sådan men vet inte hur resultatet blir.
Det hade varit bra om någon hade byggt en sådan innan.
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt30.htm

Jag har funderat på att bygga en sådan men vet inte hur resultatet blir.
Det hade varit bra om någon hade byggt en sådan innan.
danei, sant men om man likriktar 230volt sinus mot 230volt fyrkant så kommer den glättade späningen kommer skilnade att bli stor....
Så rent teoretisk kommer späningen att bli 325volt för sin och 230volt för fyrkant......
nu är det inte ren fyrkant men modiferad så top späningen är lite högre...
men det är fortfarande betydligt mindre
Så rent teoretisk kommer späningen att bli 325volt för sin och 230volt för fyrkant......
nu är det inte ren fyrkant men modiferad så top späningen är lite högre...
men det är fortfarande betydligt mindre