Varvräknaren på en bil?
Varvräknaren på en bil?
Man har ju sett när filk har kopplat in en varvräknare på en bil, så sätter man en tråd vid tändspolen. Undrar hur den singnalen funkar om den bara ger en puls så är det klart.
Skulle en BS2a klara av att ränka ut varvtalet?
Skulle en BS2a klara av att ränka ut varvtalet?
Den här tråden kanske ger en och annan förklaring.
BS2 har en funktion som heter COUNT som du nog kan använda (http://www.parallax.com/dl/docs/books/sw/exp/sw17.pdf)
BS2 har en funktion som heter COUNT som du nog kan använda (http://www.parallax.com/dl/docs/books/sw/exp/sw17.pdf)
En tryckknapp har väldigt ofta en stutsning, man måste såklart "debounca" signelet innan man mätar. Tar man signal från tändspolan är detta ett måste då det är så störfylld, jag satte ett RC-led direkt vid tändspolan i sin tid varefter jag hade ett schmitt-trigger ingångssteg innan det ens kom i närheten av µC'n.
*suck* du lägger alltså in ritningar utan att veta vad de visar?
Nåja...
För att lägga in tändningspulserna till "Bara Skit^2" tar du + på tändspolan. Den leder du genom ett motstånd om 4,7K till en konding (100nF), kondingens andra ända sitter till GND. Dessa 2 komponenter placerar du NÄRA TÄNDSPOLAN då störningar annars förplantar sig till hela jävla bilen.
Signalet ut tar du i konding & motstånd-punktet.
Detta signal leds in till en 10K motstånd som vidare sitter till basen på en NPN-transistor, emitter till GND och kollektor via ett 4,7K motstånd till +5V.
På kollektorn tar du då ut pulserna till "Bara Skit^2":n och programmerar sedan som en galning
Nåja...
För att lägga in tändningspulserna till "Bara Skit^2" tar du + på tändspolan. Den leder du genom ett motstånd om 4,7K till en konding (100nF), kondingens andra ända sitter till GND. Dessa 2 komponenter placerar du NÄRA TÄNDSPOLAN då störningar annars förplantar sig till hela jävla bilen.
Signalet ut tar du i konding & motstånd-punktet.
Detta signal leds in till en 10K motstånd som vidare sitter till basen på en NPN-transistor, emitter till GND och kollektor via ett 4,7K motstånd till +5V.
På kollektorn tar du då ut pulserna till "Bara Skit^2":n och programmerar sedan som en galning

Jag tycker att du ska ta en riktig µC i stället för "Bara Skit^2", skaffa en WISP628 + ett par lämpliga PIC från sodjan, kanske en experimentplatta, tanka hem MikroC och lära RIKTIG µC programmering. Det kan också vara intressant att programmera i assembler men när man ska räkna en del (RPM = faktor/tid) blir det ganska jobbigt att fixa det i assembler.
När du väljar PIC kan du med fördel välja en med intern oscillator + UART, skulle det finnas AD-omvandlare gör det inte ont heller och såklart en flash modell (PIC1.F....), då kommer du att kunna leka hejdlöst men nära nog vad din fantasi kan komma upp med (i elektronikväg alltså!)
Ta gärna en stor (mångpinnig) DIL-krets, då kan man koppla till LCD osv. man kan alltid banta när designet är klart och allt fungerar.
Du får en helt annan exekveringshastighet och såklart också helt andra problem men långt de flesta problem kan man klara vid att läsa databladet som du såklart tankar hem från Microchip.
Detta vill ge dig en del att göra men sedan kommer det att rulla av bara farten och du vill upptäcka att "Bara Skit^2" kanske nog är lätt men riktiga doningar är grejen, att lära sig köra 3-hjuling är ganska lätt men cykla flera mil på den?.... nääää, tror inte det!
När du väljar PIC kan du med fördel välja en med intern oscillator + UART, skulle det finnas AD-omvandlare gör det inte ont heller och såklart en flash modell (PIC1.F....), då kommer du att kunna leka hejdlöst men nära nog vad din fantasi kan komma upp med (i elektronikväg alltså!)
Ta gärna en stor (mångpinnig) DIL-krets, då kan man koppla till LCD osv. man kan alltid banta när designet är klart och allt fungerar.
Du får en helt annan exekveringshastighet och såklart också helt andra problem men långt de flesta problem kan man klara vid att läsa databladet som du såklart tankar hem från Microchip.
Detta vill ge dig en del att göra men sedan kommer det att rulla av bara farten och du vill upptäcka att "Bara Skit^2" kanske nog är lätt men riktiga doningar är grejen, att lära sig köra 3-hjuling är ganska lätt men cykla flera mil på den?.... nääää, tror inte det!