Tempgivare till bilmotor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Tempgivare till bilmotor

Inlägg av danei »

Jag har en bil som jag misstänker att går lite för kallt. Orginal finns det bara en lampa som lyser när motorn är överhettad. Men förra ägaren (18åring) har belamrat bilen med en trave mätare. Där ibalnd en VDO tempmätare. Men utan givare. Givaren ska ha en resistans på ca20ohm vid 120°C och 180ohm vid 40°C. (taget ut minnet, jag ska se om jag hitar lappen) VDO har ingen givare som passat till min motor raktav. Och vill dessutom ha 350kr för en givare. Biltemas givare ligger på 1600ohm vid rumstemperatur. Jag funderar på att borra ur orginalgivern och köpa en NTC resistor på elfa. Någon som har ett bättre förslag?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

De flesta bilgivare finns i EN storlek sen kör man med adapter på den.

Enklast är väl att köpa en helt ny mätare för vattentemp på biltema och använda givaren där. Kostar 99:- om jag inte missminner mig. Ev kan man ju göra en "fullösning" och flytta mellan tavlor och visare.

OBS köp inte de "vita" mätarna på biltema på de lyser inte visaren.

För övrigt byt termostaten den kostar rätt lite och funktionen ska vara säkerställd.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

tanken var ju att kolla om termostaten funkar utan att byta den. Det är lättare att montera en temp givare. Biltema kör med adaptrar, men det gör inte VDO. De har olika givare med olika gänga. Men det finns inte adaptrar till M14*1,25.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ok då är det svårare. Alternativa lösningsförlag följer:

Gör en "gratis" fuling åk till ett biltema köp en IR-termometer mät direkt på det du vara varmaste punkten på motorn. Lämna tillbaka på öppet köp. Eller behåll det är bra till matlagning tex knäck :)

Annars har många verkstäder också en sån termometer.

Finns ju även vanliga termometrar som man kan trycka mot motorn det är dock svårare att få korrekt avläsning.

Har själv tryckt in typ "stektermometer" i hålet för tempsensorn. Virade bara upp storleken med eltejp innan. Det var en MacGyver som funkade.
bearing

Inlägg av bearing »

Ta ut termostaten, lägg den i en kastrull med vatten och värm tills den öppnar. (med lämplig tempmätare i vattnet.)

Fast den tempen är ju antagligen inte motortempen kom jag på...

Gör mätningar på din nuvarande tempmätare för att se resistanskurvan och mät den sedan vid vid arbetstemp.

Kjell har NTC-resistorer med gänga på.
Skriv svar