Stegning av spänning med pulser

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

Stegning av spänning med pulser

Inlägg av G-man »

Äntligen! jag har hittat en lösning på ett par saker, men behöver lite hjälp med att byta ut ett par komponenter och få tips på "pulsgivare"

När man ändå är på jobbet så kan man ju försöka göra något vettigt, jag sprang på denna sida

http://www.web-ee.com/Schematics/LED%20 ... Dimmer.htm

Den är som jag förstår det till för att dimma ett par lysdioder upp och ner med hjälp av pulser stega sig upp och ner på skalan, vi kan lämna lysdioderna åt sidan eftersom det ändå inte är det jag ska ha det till...

Sist i kedjan så sitter det en MOSFET som är för klen.. jag skulle vilja ha en som klarar minst 2-3A vid 12V, inte nödvändigvis ytmonterad

Schmitt triggern(NC7S14) som var med i schemat verkade inte finnas hos någon lokal handlare heller, nån som har förslag på alternativ till den?

Som jag nu fattar det så ger man pulser in på "Step clock" 32st tills den är i toppläge och lägger en spänning på "Direcition" och pulsar ner 32 pulser tills den är i bottenläge?

med detta konstaterat så behöver jag något som kan ge pulser ut till "step clock" och som är varierbar för att kunna välja tiden som det ska ta för upp och nergång tips? 32 pulser ska alltså kunna ta mellan 1 min(32 pulser/min) till 1 tim( ca 0,5 pulser/min) tips på det med?
Jag antar att när den har fått 32 pulser åt ena hållet så kan den fortsätta att stå och pulsa utan någon skada tills "direktion ändrar håll på det hela..så den behöver inte räkna 32 pulser utan bara ge pulser med olika intervall