Jag har köpt en beg. receiver från 1978 på Stadsmissionen (Marantz 2226B). Jag har tvättat alla potentiometrar och fått jättefint ljud i den, men ett problem återstår, och jag vet inte om jag måste åtgärda det av säkerhetsskäl?
När jag sätter på receivern så hörs en massa elektriskt ljud, ungefär som när Arnold kommer ner till jorden i Terminator-filmerna. Jag tror att det är vad som kallas "arcing noise" på engelska. Ljuset i FM-skalan flimrar svagt medan det elektriska ljudet låter, men så fort ljudet försvinner så stabiliseras lampan och börjar lysa med full instensitet. Denna process tar mellan 5-60 sekunder. Därefter återkommer inte detta elektriska ljud förrän jag stänger av, och börjar då när jag trycker in power knappen.
På ett vintage audio forum så några att det var powerknappen men när jag ställde följdfrågor så övergavs tråden.
Jag spelade in en video (25 sekunder) som visar exakt vad som händer vid power on och off:
Se även bilden på strömbrytaren inuti med två st. kondensatorer.
https://vimeo.com/244018222
1) Är detta en säkerhetsrisk som bör åtgärdas eller kan jag fortsätta använda receivern som den är?
2) Om åtgärd, är det strömbrytaren som ska bytas, eller kan det vara kondensatorerna som felar? Eller nåt annat? Jag tänker att efter om det elektriska ljudet som hörs i högtalarna låter högre när jag skruvar upp volymen så är det kanske ett tecken på att felet sitter nån annanstans?
3) Titta på det blå ljuset på FM-skalan, 3-4 av 5 lampor är trasiga. Kan det ha med detta att göra och inte med strömbrytaren?