Får du liv i radion är det ju bra. Du får sedan fundera över hur mycket arbete du ska lägga ned på att byta gamla komponenter. Vad gäller rören, ta försiktigt i dem och notera vad de heter. Det kan vara lätt att gnida av typbeteckningarna.
Ok, Det värsta är dock att det inte står något värde på den och jag har inte hittat något schema tyvärr. Svårt att veta vad jag ska köpa för ersättningselektrolyt och pröva med.
16 eller 32µF 350V kan det sitta i så gamla apparater. Den kan vara enkel eller dubbel, beror på antal anslutningar i botten.
Kåpan brukar vara negativ pol.
Eventuellt kan det även finnas en liggande elektrolyt på chassits undersida.
Högtalaren har en elektromagnet vars lindning även tjänstgör som filter till matningsspänningen.
Du skulle kunna fråga efter schema här, men troligen måste man registrera sig för att få tillgång till serviceschema.
Dom har åtminstone lite info om radion, så har du tur finns kanske schema. https://www.radiomuseum.org/r/luxor_865wl.html
Var försiktig när du håller på med radion under drift då chassit är nätspänningsförande (som hcb nämnde tidigare).
En allströmsradio har ingen nättransformator som isolerar chassit från elnätet.
Tack! jag ska kolla detta. Jag har satt en tråd på radiohistoriska föreningen och där har jag hittills fått följande svar:'
"Det är ofta svårt att få fram schema till Luxorapparater före 1939 års modeller, innan dess hade Luxor ingen ordnad utgivning av schemor eller andra servicedata."
Det vore verkligen kul att få igång radion med det är möjligt att det ligger ovanför min begåvning. Jag har bara ett vanligt mätinstrument för spänning, ampere och Ohm så jag har inte heller möjlighet att kolla rören.
Du har helt rätt att man verkligen får vara försiktig när man mekar med dessa apparater så att det inte blir sista resan.. . .