Jag har en av de första UM3 som tillverkades och skulle väl säga såhär:
UM3 köper man i första hand för att den kan skriva ut med två material.
På det området är UM3 nog bland det bästa som finns på marknaden.
UM3 är mer låst i och med printcore-lösningen (där man inte kan byta munstycke) och Cura har en uppsjö av trick för att få UM3 att bli snabbare.
Företagskunder älskar printcores då man i ett handgrepp kan byta ut hela hotenden, arkitekter älskar Cura-tricken då dom ger bra ytkvalitet utan att det tar för lång tid.
Skriver du endast ut i ett material är dock UM2 fortfarande märkbart snabbare och Cura-tricken kan ibland ge en viss oförutsägbarhet som jag som ingenjör inte alltid uppskattar.
Sedan har UM3 NFC-tag på (Ultimaker-)trådrullarna som automatiskt justerar inställningarna i Cura och som håller koll på kvarvarande mängd tråd.
Det finns även fjärrstyrning/övervakning av UM3 via Cura och den har automatiskt justering av avståndet mellan platta och munstycke.
Huruvida man har nytta av det eller ej beror väl mycket på nivån på användarna, men många användare verkar uppskatta det.
Det ska även sägas att Ultimaker har gjort underverk med Cura och med programvaran i skrivaren i synnerhet under det gångna året.
I början var den olidligt slö och buggig, men med senaste uppdateringarna är den riktigt trevlig att använda!
Jag brukar dock personligen falla tillbaka på min gamla hederliga UM2 för utskrifter i ett material