Autonom gräsklippare AKA: Beckham

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Autonom gräsklippare AKA: Beckham

Inlägg av simon78 »

Efter första klippningen av gräset för någon vecka sedan bestämde jag mig för att det var dags att göra något åt det. Svärfar hade köpt sig en autonom electrolux-klippare, så jag blev rätt sugen på att bygga en själv.

Tanken är att den ska vara helt autonom, dvs sköta klippning och laddning själv. Den ska givetvis inte kosta en krona att bygga heller :)

Den ska undvika hinder med hjälp av en avgränsningsslinga och i förlängningen även kanske IR eller ultraljud, eller kanske bumbers.

Jag är nu klar med själva klipparen. Den har två drivhjul som drivs med en torkarmotor vardera. Ett pivothjul hänger med i bak. Avståndet mellan drivhjulen är ganska långt eftersom jag tänkte att det då skulle bli lättare att svänga med klena motorer. Det visade sig dock att det kanske inte hade behövts. När torkarmotorerna kör på 12V är klipparen ganska brutal. Den håller en snabb gångtakt, så där att man nästan måste småspringa för att komma ikapp den. Om den kör emot något hinder som kan stå pall så börjar den slira, trots 3cm "dubbar" i hjulen, och gräver hål i gräsmattan.

Med tanke på ovanstående behövs nu hinderdetektering och pwm-ade motorer. Hela rasket ska styras med någon AVR. Jag kör en ATMega168 så länge den räcker. Motorerna styrs mha ett dubbelpoligt växlande relä för fram-back och en mosfet för fart. Jag provade först med en krafttransistor (BDX33C) och den började ryka betänkligt efter några sekuder (utan kylfläns). Motorerna slukar i värsta fall ~3-4A och spänningen som ska moduleras är 24V.
Hur ska jag välja mosfet/transistor till drivmotorerna? Man vill ju ha så låga värmeförluster som möjligt. Jag har hemma följande:

BDX33C
IRFP260
2N3055E
IRF9540N
och några BD437-8

Är det någon av dessa som kan vara lämplig?

Mera info kommer allt eftersom projektet fortskrider!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23657
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Skall du ha låga värmeförluster så är det lågt spänningsfall som gäller och då är nog vanliga trissor som tex 2N3055 borträknade direkt.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Har du några bilder på hur klipparen ser ut så här långt?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

BILDER!!! Förlåt men det skulle verkligen vara kul med lite bilder. Hur klar är den? klipper den med nu eller den går "bara" runt änsåkänge?

Måste nog med bygga mig en sådan snart då det lutar åt ett husköp (och vem vill gå runt och klippa gräs när man kan sitta i solen o dricka öl :) )....
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Bilder kommer så småningom. Klipparen har ingen logik förutom en av-på-brytare. Vid på är det fullt ös frammåt som gäller. Men eftersom motorerna driver lite olika bra så går den mest runt. Men med en väldig styrka!
Jag har labbat lite med programmeringen och har "grunden" klar. dvs varvtalsreglering på hjul och klippning samt alla småsaker som ska ställas in. Jag har gjort sling-sensorerna och provat dem, så nu är det bara att få ihop allt. Fast just nu sitter jag fast på motordrivstegen...
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

ännu en automatiskgräsklippare :P

om jag skulle byggt en själv, skulle det vara en kombinerad bensin, eldrift.
eldrift för körning och gräs/trimmer motor (med elstart såklart ;) ) för klippning som kanske även kunde drivit elen via en generator. tror man får ha en ruggigt liten gräsmatta om den ska hinna klippa det på en laddning annars. hur som helst good luck :)
Gimbal
Inlägg: 7982
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Inte tusan vill man ha en stinkande bensinmotor vrålandes i timmar, nej den lösningen blir du nog ganska ensam om. Tyst och lugnt skall det gå så att man kan sitta och sova i trädgården medans klipparen jobbar. Och givetvis spelar det ingen roll om den måste ladda flera gånger, bara den sköter det själv.

Kul iallafall att flera klippare är på gång.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Dessutom gör ju ombordalstringen av ström att klipparen blir tyngre och därmed behöver konstrueras på ett kraftigare sätt. Om den ska kunna bära några kilo motor med bensin så behövs starkare motorer och därmed kanske större batterier. Nä, som sagt, det blir nog bäst om den kan laddas indirekt via kärnkraft.

EDIT: syftningsfel
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

haha nej det är sant, men jag har en mega stor gräsmatta, gräset hinner växa högre än klipparen om den ska in och ladda hela tiden =)
sen bor jag på landet så den skulle kunna vråla hur mycket den ville! :)
angående driften går det fortfarande att sköta via generator

men nej jag ska inte bygga ett sånt monster, jag lutar mig bak och följer era projekt istellet =)
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

En annan aproach är ju att göra flera små autonoma gräsklippare som hittar hem till en laddare. Bara att komma på en enkel konstruktion.

Förresten, är det någon som kommit på någon mer uppgift för klipparen? Som autonom mini-snöslunga på vintern kanske?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det vore kul om den kunde vattna trädgårdslanden också. Beväpnad med en vattenslang. :)

Eller vad sägs om en minibetjänt som hela tiden följer efter sin husse med ett minikylskåp, ifall han (husse alltså) blir törstig. 8) Fungerar även för verktyg eller en laptop om man skulle få tråkigt.

Lite mer orginella idéer: Mygg/flug-jagare, svävare, robotwars... :D

edit: Det står ju "Beckham" i trådrubriken. Det vore kul med robotar som spelar fotboll, eller kanske krocket? :)
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

ja annars hade den redan uppfunna autonoma damsugaren varit en hit :D
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

ang. Beckham så var det min fyraårige son som döpte klipparen till det. Ganska fyndigt tycker jag...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo det var smart! :D
Skriv svar