Transistorerna som är märkta med enbart (c) eller (d),alltså bara med en bokstav
är alltid icke europeiska,då är det 2S.... istället för BC,BD och vidare.
Och nu råkade c828 finnas i både BC ock 2SC variant,men den ena är PNP o den andra NPN
Det är ganska enkelt. Om du mäter trissan i förhållande till mitt benet och du får
utslag åt ena hållet på bägge då är det en BC trissa. Basen alltid i mitten.
På dom andra är alltid kollektor i mitten.Löd loss trissan så du inte får mätfel.
Enligt min bild ovan så är det en NPN trissa, och då är det 2SC828 med collektor i mitten
Se mina pdf filer
Det går att ersätta med dom mest förekommande trissor som:
BC237, BC547.BC548. Det finns överallt i lite äldre elektronik.
Man får bara tänka på ben konfigen. Det är inte samma som på 2S... trieeorna
Angående 1,7V till motorn, utan att tittat hur styrkretsen kan tänkas fungera, men den bör väl rimligtvis skicka en PWM signal mot motorn via transistorn. Hur har du mätt? Med en vanlig multimeter får du ett medelvärde av denna PWM. Det jag menar är att det kan vara helt i sin ordning mot motorn, och det kan vara så att det är tachometern är trasig.
Ett schema till föregångaren 9381 kan vara intressant.Tyvärr har Luxor inte velat visa hur kretsen är kopplad,men det här kretskortet har precis som ditt tre kablar på långsidan och fem på kortsidan.Troligen är det samma styrning.
Hittills har vi inte hört något om spänning från nätdelen??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.