Dator portar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DrHat

Dator portar

Inlägg av DrHat »

Jag är en programmerare som tänke avancera lite till elektronik.
eller mera koppla ihop det hela :)

nu till problemet, är det någon som har en guide (länk?)
eller kan berätta grunderna för att göra om en datorport till en strömbrytare.

Tex. en lampa som tänds eller motor som startar efter en applikation.

förklara enkelt :P
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det du vill göra var superenkelt att göra med parallellporten fram t.o.m. Win95 - nu är det tyvärr lite mer krångel.

Det går att använda parallellportern under Windows nu också mha speciella drivrutiner. Annars är ett snyggare sätt att prata med en liten mikrokontroller via serieporten. Mikrokontrollern styr sen i sin tur det som ska styras. Serieporten går att använda med hjälp av standardfunktioner i Win32-API:t.

I vilket fall så blir slutresultatet en logiksignal som går hög (3.3 V eller 5 V beroende på elektroniken) eller låg (0 V). Den signalen kan du sen använda för att styra saker och ting, t.ex. med en transistor eller ett halvledarrelä.

Det är en ganska bred fråga du ställer. Börja med att läsa på om hur man pratar med serieporten i det operativsystem du vill använda, och hämta hem databladet på någon mikrokontroller (t.ex. AVR ATtiny2313 från Atmel). Det skadar nog inte att läsa lite om parallellporten också.

Arvid
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det är inte mycket svårare i de senare versionerna av Windows. Handlar oftast bara om att ladda hem någon DLL-fil.

Vill du bara styra enklare saker så är parallellporten din kompis. Den har 8 utgångar som kan vara på (5V) eller av (0V). Sedan är det bara att hänga en på transistor och ett relä (med yttre strömförsörjning) på någon av utgångarna. Då kan du styra det mesta.

Börja med att Googla lite och fråga sedan lite mer specifikt.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns relä-kort till paralellporter att köpa lite varstans och DLL'en (en av ett antal olika) som medger hårdvarustyrningen finns under 'Länkar' på min hemsida.

ELFA har t.ex. 85-000-84 och det finns många beskrivningar på nätet.
Senast redigerad av Icecap 29 maj 2006, 10:06:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Parallellport experiment

Inlägg av SvenPon »

Du kan kolla mitt projekt
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... spx?tid=53

Om du kör WinXP så hämta och installera
http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm
DrHat

Inlägg av DrHat »

Jag har hittat en tutorial när jag sökte efter info på paralell porten, tack så mycket
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ett problem med parallelporten är att dom saker som finns på den löper amok då daton går igenom POST/BIOS.

Det är ju inte helt ovanligt att man måste göra en omstart eller att en dator som varit på i 3 månader startar om sig "automatiskt". Glömmer man då att stänga av/dra ur sladden till det som datorn styr så kan tråkiga saker hända.
toli91

Inlägg av toli91 »

Jag har lite script i C om du kan programmera i det annars kan jag hjälpa till att bygga upp programmet åt dig det är bara att säga till så täller jag upp :)

Edit: asså för att styra paralellporten ut data in vet jag inte hur man gör en men men
DrHat

Inlägg av DrHat »

tack för alla svar, nu har jag fixat det!
Jag valde parallel porten som var väldigt enkel och hittade sedan några exempel i VB som jag använde.!

förresten, hur gör man en enkel strömbrytare som drivs elektroniskt, av hushålls material? :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett sånt reläkort jag länkade till kanske? Jag menar att reläerna pallar 230Vac...
DrHat

Inlägg av DrHat »

435kr är äckligt dyrt för mig just nu
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Om ditt hushållsmaterial består av ett motstånd, en transistor, en skyddsdiod och något relä så är det inga problem.

Hittade ett schema:
Bild

Koppla reläspolen där det står JP3, matningen till reläet där det står Vcc och utgången från porten till motståndet. Som transistor kan du tex ta BC337.
etnica

Inlägg av etnica »

Här finns det lite matnyttig info om lpt porten för windows programmerare.

Finns även ett schema över en test uppkopling man kan använda, med lite lys-diodrar.

http://www.logix4u.net/parallelport1.htm
Skriv svar