Induktions värmare...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
JBV

Induktions värmare...

Inlägg av JBV »

Hej!

Jag vill bygga en induktions smältugn för lite hobbygjutning och härdning!

Jag har tänkt mig att man använder en mikrokontroller som går att ställa in för frekvens, duty cycle och timer... Den skickar i sin tur en fyrkantsvåg till en h-brygga? Som i sin tur är kopplad till ett kopparrör i spiral runt arbetsstycket...

Jag har tänkt mig att den ska palla ~2500 W och 10-200 kHz

Här finns lite info:
http://www.richieburnett.co.uk/indheat.html
http://webpages.charter.net/dawill/tmor ... Heat1.html

Och till sist:
http://home.iprimus.com.au/cmckeown/ind ... urnace.htm
"This little beast is a home made job and runs on the standard 240 V single phase outlet. As far as capacity goes it will comfortably pour around one liter of molten cast iron into your moulds."

Verkar ju mer än lovande!! Kan man bara föra över effekten effektivt till arbetsstycket hänger det ju mer på isolering hur mycket man kan smälta. Men en liter skulle vara utmärkt! Då kan jag gjuta om skrot istället för att tvingas köpa nytt material till mina fräsprojekt ;)

Jag är inte så insatt på elektronik tyvärr... Så jag tar gärna synpunkter på hur man kan lösa det hela!

Tack på förhand
Johan Viklund
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag för mig att jag har läst någonstans om en snubbe som använde en vanlig mikrovågsugn för metallgjutning.
JBV

Inlägg av JBV »

Har läst det också men det kräver att man gör en keramisk heltäckande form och rör sig om några få gram metall...
JBV

Inlägg av JBV »

Jag läste just att höga frekvenser är bättre för små mängder metall och att för det jag siktar på 1-2 liter så är 10 kHz optimalt... Så då fick jag en intressant tanke: varför inte bränna ut en ton på cd och använda den som signalkälla och sen "bara" bygga en förstärkare som orkar pumpa ut 2,5 kW i låga laster hehe...
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Förstärkarbygge är ingen lek, om du inte har en som ligger och skräpar med de specarna som skräpar så finns det nog enklare sätt :)
JBV

Inlägg av JBV »

well det kvittar ju om det är 10000000% dist.. handlar ju enbart om effekt :D Vad skulle det finnas för enklare sätt? :P Jag måste ju få ut 10 kHz och 2,5 kW på nått sätt :D
J10

Inlägg av J10 »

intressant projekt, helt klart :)

angående slutsteg, vad vill man ha för vågformer?
det är ju lite skillnad i byggkostnad och komplexitet på 2.5kW fyrkant och 2.5kW sinus
ska det vara 2.5kW medeleffekt eller 2.5kW på och av? dutycycle?
JBV

Inlägg av JBV »

Enklaste sättet att justera temperaturen verkar vara med dutycycle, tänkte mig att man har ett cd spår på 10%.. ett på 20% osv.. Så det är fyrkant som gäller om man inte hittar något annat sätt att justera effekten i arbetstycket!

Har även funderat på om det inte skulle vara smidigt om man kunde köra som en digitalförstärkare med digitala transistorer och sen en mikrokontroller som signalkälla med lite enkla inställningar? Det borde ju ge högre verkningsgrad om jag förstått rätt!?

Nätdelen behöver ju inte vara speciellt ren när det gäller en sån här applikation, och transformering ska nog inte behövas!

Eftersom man bör vattenkyla induktions spolen (kopparrör) så tänkte jag att man kan lika gärna kan dra det vattnet genom ett kylblock för transistorerna också! Och på så vis slipper man feta kylflänsar :P
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Glöm allt det snack med CD-ljud o skit direkt, det är bara larvigt och dumt.

2: Använd en lämplig mikroprocessor (µC) för att generera vågform och frekvens.

3: Kolla upp H-bryggor på nätet och tänk som så att du ska likrikta 230Vac (blir ca: 325Vdc) som du sedan ska switcha med lämpliga transistorer, de ska palla MINST 650V & 10A.....

4: Du bör även ha en skiljetransformator på då induktionsslingan annars är kopplat till nätet direkt, det kan vara ganska otrevligt om man klantar sig en ½ mm.

5: Du kan INTE recirkulera kylvattnet till transistorerna om inte du isolerar ordentligt, vattnet är ju på ett mycket högt potential och det vill med största sannolikhet ge problem, jag anser att du inte ens kan ha en sluten slinga med vattnet, du måste ha det att bryta flowet minst 1 ställe i cirkulationen och ALLT det kommer åt under drift är nätansluten.
JBV

Inlägg av JBV »

Har hittat ett par kretsar här: http://www.hvguy.4hv.org/ih/indheat.htm

Den större verkar ju kunna vara användbar för att smälta metall, men var kan man få tag på nog kraftiga transistorer? Dom elfa har verkar ju ligga på kring 200W :P Kanske man ska bygga den mindre bara för att experimentera lite, dock lär den inte orka med att smälta några större mängder!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad har transistorernas W med saken att göra? Jag trodde att effekten skulle läggas i induktionsslingan och inte i transistorerna men jag kan ju ha fel....

P = U x I

Om transistorn är helt ON: P = 1V * 20A = 20W
Helt OFF: P = 300V * 0A = 0W.

Var får du 200W/transistor?
JBV

Inlägg av JBV »

Jag har väl misstolkat Gränsvärdet då!? Tex:
Ptot 200W
Vce 600V
Ic 70A

Jag antog att det innebar att transistorn klarade tex 600V och 0,33 A eller 2,85V och 70A, och allt där mellan sålänge det inte överskred 200W... Är de fel? Är det så att Ptot är hur mycket värme genom förluster den "orkar" avge?

Har noll erfarenhet inom elektronik :D Men jag avser lära mig! hehe
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Transistorn har väl ingan aning om vilken spänning som ligger över lasten. Naturligtvis är det det som ligger över transistorn som gäller.
JBV

Inlägg av JBV »

Mer info! Har prövat ett par kalkylatorer:
http://www.plustherm.com/eng/calc.htm
båda ger samma resultat: 1 liter (7.86 kg) järn, 60 minuter betyder ~2,5 kW. Dock är detta utan att räkna på verkningsgraden och förluster genom värmestrålning! I verkligheten verkar man hamna på närmare 4 kW/h per liter!

Sen ska det tydligen inte vara något problem med att använda kranvatten till kylningen, det är så pass rent att det inte leder bra! Dock om man har recirkulerande vatten så blir det problem med tiden...
JBV

Inlägg av JBV »

Jag har kollat runt lite och ritat lite smått!
Skulle något i den här stilen kuna fungera?

Bild
Skriv svar