Potentiometer fråga.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
etnica

Potentiometer fråga.

Inlägg av etnica »

Har en liten potentiometer fråga.

Det var nämlgen så att jag gick och köpte en 64-351-68(Typ PT-10MV/liggande, kolbana) trim-potentiometer på 10k ohm på elfa.

Jag hade tänkt koppla in en lcd på paralell porten för att ge mig på att skriva egna drivrutiner. Men lcd displayen vägrar gå igång o jag felssökte, men hittade inget fel. Till slut koppla jag upp en av min amicroprocessorer som jag vet kan driva den displayen och javisst allting fungerade perfekt.

Sen börja jag mäta på min nya trim-potentiometer från elfa som skall vara 10kohm, men jag kunde enbart läsa ut att den var på 2k ohm. Medans min andra potentiometer varaint större visar 9.8k Ohm.

Är det något speciellt man skall tänka på när det gäller trim-potentiometrar, klarar de inte samma motstånd fastän de är specade för ett visst motstånd?. Jag antar att felet ligger hos trim-potten då jag har felsökt allt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

klarar de inte samma motstånd fastän de är specade för ett visst motstånd?
Va?
Om du mäter mellan ytterbenen skall det vara det värdet som står på den, (i det här fallet 10k?). Om du mäter från mittenbenet till nått av ytterbenen skall du kunna ändra resistansen när du vrider. Fattar inte riktigt problemet.. om bara ska använda ett 10k motstånd, varför inte köpa ett vanligt motstånd?
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Felet ligger nog i att du inte öppnat porten där du kopplat in LCDn
etnica

Inlägg av etnica »

Jag använder poten för att ändra kontrasten.

Hmm kopplade in min andra 10k potentiometer 64-213-41 och nu fungerar displayen kopplad till lpt porten också. Jag kopplade även in trimpoten tillsammans med microprocessorn och då ändrades inte kontrasten överhuvudtaget när man snurra på den, men fick dock fram text.

Problemet är dock att jag vill ha en trimpot så jag kan gömma den inne i kåpan för d-suben. Lite för stort att använda en panelpotentiometer.

Förstår ej varför det ej vill fungera med trimpoten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Låter mes som att du har kopplat det fel. Du kanske ska hitta de 2 ben där det (obelastat) är ca: 10K över?
etnica

Inlägg av etnica »

Hmm verkar som att jag hade skruvat trim poten för hårt, använde en vanlig stjärnskruvmejsel då jag ej hade en "ratt" att snurra med. Men allt funkar nu iallafall.
Skriv svar