Värmekabel som har ett vattenläckage.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
John Eriksson

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Vill tacka alla som har haft synpunkter på mitt problem. Jag har hittat ett sätt att angripa problemet. Det är endast jag som vetr hur förläggningen ser ut och jag dömer att det är lättare att bra ur hela värmekabeln på ena sidan av "90-gradersböjen" och prova att krympa om avslutning och krympa på en till krympslang utanpå allt. Detta då det är besvärligt att mata in kabeln genom denna 90-graders böj, då det blir en böjradie på värmekabeln på ca 50 mm genom 90-graders-böjen. Samtidigt kan det naturligtvis vara problemet men minsta besväret är att dra ur kabeln "efter 90-graderasböjen och försöka reparera avslutet.

Tack för hjälpen. Återkommer med uppdatering om resultat.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

90°-böj?
Du ska ha en sån här som sitter direkt på PEM-slangen , och sen inga fler böjar längs hela vägen det ska hållas isfritt.
9082921746462[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
John Eriksson

Hej Madmodder.

Den där y-kopplingen skulle ha varit alldeles förträfflig. Synd barta att jag inte visste att den fanns innan jag gjorde installationen.

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag förstår inte hur man kan missa denna. :humm:
Jag har aldrig haft med värmekablar att göra och har ändå aldrig undgått att se denna typ av koppling på något ställe som visat en värmekabel.
Men men, gjort är gjort. :)

Kan du inte flytta på en slang och göra såhär istället?
Prefrostbild3-300x208[1].jpg
Jag är lite tveksam till att du kommer kunna få det tätt om du är tvungen att böja kabeln genom din 90-gradare. Smältlim släpper vid mekanisk påverkan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RuneStone

Inlägg av RuneStone »

Tycker det ser ut som det är krympslang där kabeln kommer upp genom tätningen
tradman

Inlägg av tradman »

Jag har varit med om en invändigt förlagd värmekabel som började läcka. Det upptäcktes genom att det började droppa vatten ur botten av brytaren för värmekabeln. Vattnet fann vägen genom den krympskarv där värmekabeln var skarvad mot vanlig installationsledning och genom ca 5 m EKLK in i brytaren som manövrerade kabeln. Det visade sig vara en por i värmekabelns hölje som släppte in vattnet. Det visade sig en kort tid efter installationen så kabeln byttes på garantin.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Så skarven var inne i vattenröret?
Har fått lära mig att man kapar värmekabeln så man får en kallända på lämplig längd som går genom tätningen och skarven till vanlig kabel är utanför vattenröret alt. en dosa nära kopplingen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mja... det ser ut som krympslangen går en bit in i förskruvningen... Men det vet vi inte då tätningshylsan sitter en liten bit nedanför kanten.
I vilket fall ska ju krympslangen inte gå in alls i förskruvningen.
Den enda krympslang som ska ha kontakt med vattnet är avslutningen i andra änden.
tradman

Inlägg av tradman »

CPMS skrev:Så skarven var inne i vattenröret?
Har fått lära mig att man kapar värmekabeln så man får en kallända på lämplig längd som går genom tätningen och skarven till vanlig kabel är utanför vattenröret alt. en dosa nära kopplingen.
Enligt TS är hans krympskarv utanför tätningen mot vattnet, även om det är svårt att se på bilden. Så var det även i mitt fall. Skarven mellan värmekabel och vanlig EKLK var tät utåt så där kom inget vatten ut. Vattnet hamnade i stället där installationskabeln slutade, dvs i en brytare. Det var något förbryllande när vi först såg att det sakta droppade ur botten på brytaren ner på golvet.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Har TS jordfelsbrytare?
Vatten i värmekabel leder ofta till att JFB löser.
John Eriksson

Hej.

Jag har en jordfelsbrytare som matar till värmekabeln. Men då det inte är så kallt att jag behöver ha värmekabel aktiverad så vet jag inte om jfb kommer att bryta, samt att då värmekabel har detta läckage så har jag inte haft viljan att slå på jfb och se om kabeln fungerar. Om vattnet i kabeln orsakar att jfb bryter så borde den bryta i stort sett omgående så det vore kanske ide att även prova detta. Behöver inte ha något vatten inkopplat förresten utan det räcker att aktivera jfb. Skall nog testa detta innan jag provar att värma om avslutningen. Löser jfb så kan jag inte använda kabeln ändå.

Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

/tradman
Aha, nu förstår jag. Läste nog lite för fort där. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag brukar se lite utanför boxen, varför inte isolera ovanpå vattenledningen och låta markvärmen gratis hålla ledningen frostfri. Behövs inte alls vara djupt ner, bara man isolerar med skivorna på tvären.
Fungerar det i Umeå så funkar det i Bollnäs.

Protte
John Eriksson

Hej Prototypen.

Det är i fritidsfastighet denna PEM slang ligger och där värmekabeln skall hålla frostfritt. Slangen kommer upp ur golvet längs ena väggen och ligger i fria luften ca 4 m innan den går ner i marken, slangen ligger endast ca 30 cm under marknivå ända tills den möter vattenföreningens slang där det finns en huvudkran och som ligger på frostfritt. Så jag är nog tvingad att ha en värmekabel i vilket fall.

John Eriksson

Hej.
Har idag provat att aktivera jfb och få spänning i kabeln utan att varken jfb eller säkring löst ut. Återstår att värma om avslut och lägga på en stump krympslang med lim invändigt.

Skriv svar