Nu är min plan såhär:
Jag kommer byta plats på LO's och FM's insignal till blandaren, jag gör det för att minimera kabellängden för LO'n ty vi snackar nu minimum 98,7MHz.
Allra först kommer jag således göra som så att jag tar bort JFET-testet, nollar V3b's (FM i original) ingång och applicerar KD-testaren på V3a (LO i original) sen byter jag 1pF-kondingen för mätning vid V4b's anod (MF1) till 10pF samtidigt som jag har kvar den mekaniska stöttningen med 100k till backe, jag gör detta för 1pF dämpar för mycket i relation till probens minimala 20pF, samtidigt får jag eventuellt problem med att kunna trimma bort dessa c.a 7pF extra som mätningen utgör men jag vill ha lite signalnivåer på skåpet vilket också innebär att ena proben
alltid måste sitta där.
När jag gjort det kommer jag trimma så lite som möjligt på trimkondingarna, förmodligen nöjer jag mig med just MF1's trimmer eftersom det är den jag lekt med, samtidigt kommer jag, med ena proben hängandes vid MF1, bara trimma för max AF ty arrangemanget vid MF1 är nåt jag behöver först senare (dvs när vi snackar skarp blandning).
Når man detta kan man anse att MF-filtrena är alignade och FD fungerar.
Sen vet jag inte riktigt i vilken ordning jag skall göra saker ty jag har två måsten:
1) FM-filtrena måste byggas (och jag tror att jag vill ha toroidal trafo men kanske solenoidal autotrafo istället?)
2) Antennkretsen och LO måste byggas.
På bussen idag lurade jag på om inte alla dessa 4 spolar skulle kunna utgöras av säg 10 varv 0,7mm silvertråd runt ett 6mm borr.
När det gäller LO'n (och antennkretsen) kan man tappa på säg 30% hos båda spolarna där jag inbillar mig att man dels kan hänga en antenn på 30%-uttaget på antenn-spolen, dels räcker 30% för att LO och "antennkretsen" skall kunna svänga (vill man inte att antennkretsen skall svänga så bryter man bara återkopplingen och kopplar Zk direkt till jord istället).
Med andra ord, om man nyttjar exakt samma krets för LO och antennkrets (där jag nog mest ändå vill nyttja variocap, fuskigt nog) så kan jag med två pottar i serie skapa två Hartley där modulation av ingångs-Hartley blir löjligt enkel (konding in på variocap bara) sen kan man i skarpt läge bara bara koppla ur återkopplingen och hänga en antenn där istället men framförallt får jag på detta viset en unik testmöjlighet, ett aber kan dock vara att FM förstärks i kaskad in till mixern och det kan bli lite höga nivåer med ren Hartley som antennkets, samtidigt tror jag inte detta är några problem för vi snackar FM-modulation här och då gör det liksom inget om det klipper.
Har klurat ytterligare på hur jag skall tuna mina Hartley, ett tag var jag inne på att skaffa 10-varviga potentiometrar för jag märkte igår att det blir känsligt med en vanlig trimpot, men sen tänkte jag att dessa brukar vara lite dyra och jag har faktiskt mångvarviga rektangulära trimmisar och som tuner kan jag ha en vanlig potentiometer det gör ingenting men den pot som hänger i serie med tuner-poten och skall minska backspänningen över den andra variocapen (antennkretsen) så att dess frekvens ligger
exakt 10,7MHz (MF) lägre, den behöver vara finkänslig och därmed en mångvarvig pot och trackingen dvs att jag hela tiden skall ha en skillnadsfrekvens på MF oavsett hur LO står mellan 98,7MHz-118,7MHz i tuningen är det som är det knöliga.
Här kommer vi dock till nåt som jag kan tycka är ett problem med variocap och det är att C(Vr) inte är så linjär som man skulle kunna önska, de kan nog tracka varandra om, men bara om, dom ligger mycket nära i spänning, om man säger, medans om variocap-spänningarna skiljer ganska mycket så fungerar nog inte tracking, tror jag. Detta problem har man inte med vridbara dubbel-gangade luftkondingar, problemet där är snarare långa tåtar i mitt fall och eventuellt att finjustering sker under kondingen (tänker på plastfoliekondingar).
FM-filtrena funderar jag faktiskt på att bygga på samma sätt som antennkretsen och LO'n, jag gör tom som så att jag nuttjar variocap (helt i onödan egentligen) och så trimmar jag in alla LC-kretsar på samma sätt, samma spole, samma kondingar, typ plus var sin mångvarvig trimmer liksom på antennkretsen, LO är den enda som har en riktig pot (som jag tror blir en Piher stående trimmer där ena benet hos trimmerns kommer att stadgas av en ytmonterad kondensator (nåt som jag bannlyst tidigare men här fyller dom faktiskt en bra funktion).
MVH/Roger
PS
Börjar nästan luta åt att använda bifogad som jag köpte på loppis på Radiomuseumet har i stan förra sommaren

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.