Strömförbrukning och switchat nätagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Strömförbrukning och switchat nätagg

Inlägg av JimmyAndersson »

Sedan min routers nätdel brann upp så kör jag med en vanlig datornätdel på 250W istället. Låt säga att routern drar 1A och 12V för enkelheten skull.

Jag är inte säker på hur man beräknar effektförbrukningen på switchade nätdelar så därför är kanske frågan väldigt enkel:

Äter själva datoragget mycket ström?

Orsaken till frågan är för att jag vill veta om routern med datornätdel drar onödigt mycket el. Isåfall kanske jag borde ersätta denna nätdel med en vanlig "oswitchad".

Ska bli intressant att se om detta var en "dum" fråga. :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Generellt sett så har en switchad nätdel alltid bättre verkningsgrad än en linjärt reglerad. Men du använder en kraftigt överdimensionerad nätdel så detta behöver inte vara sant längre... Du blir nog tvungen att mäta (vilket kan vara rätt så svårt då ström och spänning inte ligger helt i fas på en switchad nätdel). Men om din "datornätdel" har fläkt som används så är bara den på ca 5W vilket ensamt skulle stå för mer än förlusteffekten i en transformator som vanligen sitter i en linjärmatad nätdel. Dessutom sitter det alltid en reglering i routern om den är linjär eller switchad spelar mera roll för systemverkningsgraden.
Vanligen så används endast linjärreglering och max 3,3V samt lägre späningar i routern så allt över 5V in är bara slöseri på ett eller annat sätt....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Vanligen så används endast linjärreglering och max 3,3V samt lägre späningar i routern så allt över 5V in är bara slöseri på ett eller annat sätt.... "

Men 12V var bara ett exempel. Det var därför jag skrev "Låt säga att.." :)

Säker på att nätdelsfläktar drar ca 5W ? De nätdelar som jag har plockat isär har haft fläktar som varit på ca 10-20mA. Med 12V så är det ganska långt kvar till 5W.

Har tyvärr ingen möjlighet att plocka isär nätdelen och mäta. Minns inte heller hur många volt mitt mätinstrument klarar vid strömmätning.

I detta fall skulle man ha nytta av en såndär smidig mätare som pluggas in i vägguttaget och mäter hur mycket el som förbrukas. :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om ditt mätinstrument klarar AC strömmätning så behöver du inte bry dig om spänningen, detta då späningsfallet i instrumentet i strömmätningsläget är under 100mV, så du kan lungt mäta (men koppla rätt, annars har du gjort en ström till rökomvandlare!!!).
När det gäller fläkten så beror det på om det är en med eller utan varvtalsreglering och om det är en 80 eller 120mm fläkt. Från 0,25W till 7W är normalt beroende på fläkt och hur mycket luft som behöver flyttas på!
Jag tror inte att en sån där väguttagseffektmätare vare så bra, ungefär 0,5-3W ligger noggranheten på vilket inte spelar någon roll vid dess normala användningsområden, men det vore för grovt för dig.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vilken spänning från aggregatet använder du? Om du väljer +5VSB så säger väl specen (ATX 2.03) att den skall klara minst 10mA men så gott som alltid så klarar dom specens fulla 0,72A dvs 3,6W vilket borde räcka till routern (om den är välkonstruerad). +5VSB finns alltid tillgänglig (även med soft off) och ger en mycket bra systemverkningsgrad.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Så eftersom switchade nätdelar (oftast) har högre verkningsgrad och fläkten drar några Watt så är det inte så jättestor skillnad mot ett nätagg med linjär reglering? Låter fint.

Då behåller jag den här lösningen tills jag får lust att bygga en mindre nätdel.

Tack för hjälpen!

edit: Såg ditt senaste inlägg först nu, men mitt svar fungerar ändå. :)

edit 2: Lyckades komma åt nätdelen och såg att jag kopplat in routern på en av nätdelens "vanliga" 5V-matningar. Routern drivs med 5V.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En switchad nätdel lär nog ha en verkningsgrad på en bra bit över 90%. Vid linjärt så bara att komma upp i den strömstyrkan som nätdelen kan ge så hade nog bara trafon i sig fått vara större än hela nätdelen i sig. Kylflänsarna hade vägt kg och trissorna hade fungerat bra som element redan vid några få Amp skulle jag gissa på.
Millox

Inlägg av Millox »

Jag skulle nog sagt att verkningsgraden ligger på en 75-80% med en så låg belastning. Sannolikt kryper den över 90% när man lastar mer men man får nog upp i 50% av totalbelastningen då...
Skriv svar