Eget jordtag.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt

Re: Eget jordtag.

Inlägg av Haralt »

Pliggen, trådstartaren har en liten solcellsanläggning och får väl ut likström från den (spänning har han inte nämnt). Han nämner inte om han har batterilagring, men det måste han nästan ha. Annars sänker han sitt ö-elnät vid ojämn belastning. Han nämner inte heller fabrikat på omriktaren DC till AC.

Han kan fråga sig behöver han jord för sin simpla använding på ett torp?

Om ingen jord ordnas, då blir metalliska apparathöljen och liknande inte potentialutjämnade och de kan nog anta höga spänningar jämfört jordpotential(moder jord). Eller har jag fel? Han matar ju sina hushållsapparater med växelspänning, visserligen inte så hög men ändock 230 Volt effektivvärde, toppvärdet är högre ca 325 Volt. Metalliska apparathöljen och liknande kommer att flyta relativt moder jord.

En jordfelsbrytare borde fungerar även utan jord, så tillvida att den mäter strömen ut på fasen och mäter returströmmen i återledaren (nollan), och om inte lika mycket returström då löser den ut. Skiljer det mer än ca 30 mA, då löser den ut. Frågan är om jordfelsbrytare även fungerar i små ö-elnät, som kanske inte är så stabila, eller om den kan ge fellarm. Alltså, den fungerar som en strömmätare som mäter strömmen ut i fasen och returströmmen, det kan den göra. Men om ingen jord finns, då inte helt rätt att kalla den "jordfelsbrytare", utan något annat.
Senast redigerad av Haralt 6 augusti 2017, 14:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om fastighetsnätet är fritt flytande kan ingen ström gå någonstans om du så håller direkt på fasen och ligger i badkaret. Samma sak att hålla ett batteri i famnen och försöka få en ström att gå till jord genom fötterna.
Det måste finnas en väg tillbaks till växelriktaren.
Pliggen

Inlägg av Pliggen »

Haralt, här kommer lite info om min lilla anläggning!

12v likström från en 50w solpanel via en mttp regulator av märket Epever tracer A 1210.
Batterilagring, 110ah
Aeg sw600 växelriktare ansluten till batteriet vilket ger 230v.

Jag är faktiskt lite förvånad att det råder så olika uppfattning om min fråga, men börjar förstå hur komplext detta med el och potentiella och jord etc är!

Jag har nu ett eget gjort jordtag, bör jag koppla ur det eller är det bättre än inget? Ska jag använda en jordfelsbrytare+mitt jordtag eller bara jordfelsbrytare eller ingen jordfelsbrytare? Det är frågan! :D
Men som nån skrev, det kanske är mer elverkselektrikers kunskaper detta faller under, vad vet jag....

Att mäta upp jordtaget känns som ett väl stort projekt om man läser hur det går till men kanske är min sista utväg ändå om jag vill veta hur jag ska göra :)

Stort tack att ni tar ert tid att diskutera detta dilemma!
Hoppas vi kommer fram till en bra lösning :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som jag skrev tidigare: Enligt den länkade PDF dimensioneras en jordtag utifrån jordfelsbrytarens utlösningsström. Har man ingen jordfelsbrytare torde det då vara meningslöst med ett jordtag eftersom det inte går att dimensionera det.

Men spontant tycker ju jag att jordfelsbrytare plus flytande spänning verkar vettigast. Men flytande spänning får du bara om inga av de anslutna apparaterna har kontakt med jord, och det kan vara svårt att uppnå. Det är väl därför man istället ska ha jordfelsbrytare och jordtag. Men då kan man inte ha mittjordad utspänning från invertern (men det är det kanske inte heller?).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför kan man inte ha jordtag och JFB till en mittjordad inverter? Det är ju bara att ha nollskenan och jordskenan åtskilda.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag misstänker att det blir problem med alla Y-kondensatorer som sitter i anslutna apparater.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Borde det inte bli rätt lika åt båda håll då.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja exakt, det borde bli mindre läckström.
Skriv svar