Jag håller just nu på att dra ihop ett projekt med en egen bromsbänk i garaget för att kunna mappa/justera in bilar samt effektmäta.
Planen är enligt följande:
En stor vals där bilens däck kommer snurra mot, denna är upphängd i ordentliga lagerbockar och har en magnetbroms/telmabroms från en lastbil kopplad på axeln för att kunna bromsa effekten.
För att kunna mäta effekten sitter bromsen monterad på ett momentstag med en vågcell som mäter kraften som bromsas.
Sedan kommer det även sitta en varvtals pickup, antagligen en hallgivare som kommer mäta hastigheten på rullen.
Bromsen har jag som sagt köpt från en begagnad lastbil, den är uppbyggd med 8st spolar som har parkopplats så att varje par kan köras på 24V och således kan fyra olika bromssteg väljas.
Dessa spolarna kommer jag istället koppla i serie och då kommer det behövas 192VDC för att bromsa fullt, tanken är att kunna reglera spänningen ut 0-192VDC för att lägga på så mycket belastning som behövs.
För att kunna göra detta så tänkte jag bygga följande krets:

Vad tror ni är detta vettigt eller har jag missat något viktigt?
Styrningen kommer antagligen bli ett Arduino Uno och det blir någon form av PID regulator för att styra bromsen.
Jag funderar eventuellt att slopa transformatorn eftersom denna typ av trafo blir ganska dyr om man inte hittar en begagnad.
Nackdelen blir ju då att jag kommer behöva runt 22-24A 1-fas och att jag inte får någon avskiljning från nätet.