Eget jordtag.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tradman

Re: Eget jordtag.

Inlägg av tradman »

MadModder skrev:Jordfelsbrytare bör funka ändå tycker jag, då den mäter strömskillnaden mellan fas och nolla (eller fas/fas nu då).
Jo, men vid en förbindelse med jord (på grund av ett fel) i en godtycklig punkt på kretsen elverk-last "läcker" ingen ström via jorden och jordfelsbrytaren löser inte ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det måste det göra annars har jordspett till elverket ingen som helst funktion. Det ända som händer då är att man flyttar potentialen på elverket relativt jord. Då kan man lika gärna köra utan.
Mrfrenzy har troligtvis rätt, att elverk är mittjordade.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Med ett elverk, som i detta fallet så är det 4-ldare fram till central.
I centralen så finns en nollskena och en jordskena, dessa är sammankopplades. Jord eller snarare PE-ledaren har inget med jord att göra, det är enbart en extra nolla.
Jordfelsbrytaren bör fungera som tänkt är, under förutsättning att den är korrekt inkopplad, oavsett om ded finns jordspett eller inte.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om elverket är mittjordat? Varför har man 4-ledare till centralen?
L1 = 110V ena sidan på trafon
L2 = 110V andra sidan på trafon
N och PE = mitten på trafon

Den kopplingen fungerar inge bra.....

Om man kopplar så här....
L1 = 110V ena sidan på trafon
N = 110V andra sidan på trafon
PE = mitten på trafon

fungerar heller inge bra, N och PE kortsluter lindningen......
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis, feltänk av mig.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Pliggen: Vart bor du? Vill du köpa ett flång nytt mätinstrument för uppgiften?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så har man enfas inverter/elverk så kan man inte ha N och PE ihopkopplade i elcentralen på något sätt, och huset får "fartygsel" med 2x115V, 180° ? :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det gäller iaf dom portabla enfaselverk på 1-3kVA man kan köpa i handeln.
Finns det över huvud taget enfaselverk avsedda för fast anslutning?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Inte vad jag sett.
Undrar hur en del gjort som fulat med sånt elverk för att driva kyl å frys tillfälligt. Jag gissar inget jordspett samt en schuko hane-hane...
Fast då måste ju elverkets chassi hamna på 115V, om det är metall. :shock:
tradman

Inlägg av tradman »

MadModder skrev:Det måste det göra annars har jordspett till elverket ingen som helst funktion. Det ända som händer då är att man flyttar potentialen på elverket relativt jord. Då kan man lika gärna köra utan.
Mrfrenzy har troligtvis rätt, att elverk är mittjordade.
Med jordspett borde jordfelsbrytaren lösa, förutsatt att felströmmen som tar vägen från felstället genom mark till jordspettet är stor nog att få den att lösa ut, om någon berör en ledare. Vid ett fel då det blir kortslutning mellan exempelvis ett "jordat" - anslutet till elverkets mittpunkt - hölje och en av ledarna från elverket löser också rimligen jordfelsbrytaren utan att elverket är anslutet till jordtag.

Hur enfaselverk är kopplade vet jag inte. Jag ska vid tillfälle mäta på det lilla jag har. Vårt 3-faselverk har y-kopplad generator med direktjordad nollpunkt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tja...
Slår du ner ett spett och ansluter till elverket blir ju det ditt jordtag. Självklart bryter JFB då om en ström smiter iväg någon annan väg än via anslutningskabeln.
Har du inget jordtag och tar tag i en skadad kabel från elverket så löser inte JFB då ingen sluten krets finns utanför kabeln. Endast om felet uppstår inuti en jordad apparat så ström kan gå tillbaks i anslutningskabelns jordledare. Inte om du själv får en stöt
Pliggen

Inlägg av Pliggen »

limpan4all skrev:Pliggen: Vart bor du? Vill du köpa ett flång nytt mätinstrument för uppgiften?
Ah tack för erbjudandet men jag är nog inte intresserad av att köpa något instrument för detta, kommer nog kolla med nån elektriker först och främst om det inte framkommer något i denna tråd om hur ett jordtag ska kontrolleras, om det behövs osv...
Men som sagt, tack! :)
tradman

Inlägg av tradman »

MadModder skrev:Tja...
Slår du ner ett spett och ansluter till elverket blir ju det ditt jordtag. Självklart bryter JFB då om en ström smiter iväg någon annan väg än via anslutningskabeln.
Har du inget jordtag och tar tag i en skadad kabel från elverket så löser inte JFB då ingen sluten krets finns utanför kabeln. Endast om felet uppstår inuti en jordad apparat så ström kan gå tillbaks i anslutningskabelns jordledare. Inte om du själv får en stöt
Utan jordtag bör du inte få någon stöt om du kommer åt en av ledarna från elverket, förutsatt att det inte är någon ansluten apparat som har anslutning till marken (typ vattenpump, cirkulationspump el dyl). Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det är riktigt. Stöt var att ta i. Det finns dock alltid kapacitans mellan kropp och omgivning så jag tror nog att det kittlar iaf. Om det inte är absolut torrt där man är och elverket är kliniskt rent så det inte går en liten krypström ner i marken också.
tradman

Inlägg av tradman »

Handlar det om "vanliga" släpbara elverk med metallram så har de väl i de flesta fall mer eller mindre markkontakt vid praktisk användning utomhus så man får nog räkna med en "stöt" precis som du skrev
Skriv svar