tips till tesla-bygge

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Ol'Alfredo

tips till tesla-bygge

Inlägg av Ol'Alfredo »

Jag har funderingar på att i 3an på gymnasiet bygga en tesla-spole som projekt-arbete.
Läser industri, så jag har hyfsade kunskaper inom el och elektronik, dock ej högspänning...

Vill ha lite synpunkter på svårighetsgrad (har c:a hundra timmar till förgfogande) och gärna exempel på kopplingsschema,
om ngn har bokmärken på det så länka gärna :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skriver du in "Tesla coil" på google så kommer du att hitta 2 510 000 resultat och där står mycket information..

Har du ingen som helst erfarenhet av HV så skulle jag nog rek jag dig att inte heller att bygga en sådan här förrän du läst på riktigt ordentligt för dom kan vara livsfarliga, inkl högspänningsmatningen till dom.

Har inte själv byggt någon, men att uppskatta svårighetsgrad för en annan är helt beroende på hur mycket denne kan i fråga och hur dennes praktiska tänkande är. Själv hade jag inte tyckt att det skulle varit speciellt svårt, baserat på det jag har läst om hur dom är uppbyggda, men ändå inte heller speciellt lätt. En annan däremot hade kanske tyckt att det varit hyper avancerat. Men i vilket fall som helst så är det ialf inget som man slänger ihop på en kafferast. Om man sedan hinner sätta ihop en på lite drygt 4 dygn vet jag inte men det kan nog vara beroende på storlek som man tänkt bygga.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Först välkommen till forumet!

Ang. bygget så tycker jag att man kanske inte ska börja med detta bygget, man kan skada både sig själv och egendom. Nu kanske du kan mer än jag tror, men jag skulle tänka över det mer än en gång.

Sen kan du söka i foumet och på google, du kommer få massor med svar.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Läs på lite om säkerhet med högsänning, det finns lite på länkarna nedan. Håller man på med högspänning har man lite respekt och håller avstånd, jag skulle inte påstå att det är värre än att stå och pilla i en nätansluten apparat. Tänk på att alltid ha urladdningsmotstånd på kondensatorerna bara, och bryt strömmen innan du går i närheten.

http://www.richieburnett.co.uk/tesla.shtml Med dina hyfsade kunskaper bör du kunna hänga med på Richies beskrivning av hur en TC funkar.
http://www.pupman.com Mailinglista med sökbart arkiv. Fler svar än du har frågor till.
http://www.hot-streamer.com Massor av info, men lite svårnavigerat...

Kan du lägga lite fritid på att jaga material och surfa runt på internet så ska du nog kunna sno ihop en spole på 100 timmar. Och fråga gärna här om du undrar något.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Och skulle du få för dig att bygga en SSTC så kanske jag kan hjälpa till.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Med risk för att vara trist och tråkig men jag tycker inte att detta är något för nybörjare att pyssla med. Med tanke på hur mycket fel man gör och hur många komponenter man bränner i början så är det nog säkrare att pyssla med lite säkrare grejor ett tag. Hade jag byggt en teslaspole så hade det gått åt pipan, det är jag rätt säker på och då har jag ändå grejat en del med farliga prylar. :lol:
Spazze

Inlägg av Spazze »

Det finns lite gamla Teslatrådar kvar tror jag, testa att söka. Ett av de största problemen som jag ser det är spolens fina egenskap att störa ut precis allting. Jag skulle inte vilja bränna sönder tjuvlarm, datorer, mm i skolan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som tex om 100KV hoppar rakt in i skolans LAN vilket resulterar i att samtliga datorer i hela skolan + 6 st svindyra servrar släcks för gott, det skulle väl vara roligt.. :roll:
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:lol: Kan aldrig någonsin tänka mig att skolan låter honom bygga en teslaspole som projektarbete. Det krävs väl allmän behörighet för att pyssla med så hög spänning?
Ol'Alfredo

Tack för alla svar

Inlägg av Ol'Alfredo »

OJ! Tack för alla svar...
Min första tanke är; jag tror inte heller att det är så sannolikt att jag kommer att jobba med högspänning trots allt.
Men en mini-tesla borde väl inte vara ett alltför avancerat arbete, särskilt som jag kommer att ha tillgång till el-lärare om något skulle gå fatalt fel :)

Jga behöver väl kanske främst en introduktion till SSTC då kanske om det finns nyttiga länkar tillgängliga
kanske LaRdA skulle kunna posta länkar då det verkar som du sysslat med detta :roll:

Min erfarenhet är främst inom elektronik-området, men har även arbetat lite med högspänning kring robotar och
24V och 12V på lastbilar, men det var bara roligt att kittlas av den.
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Greensilver: Det tror jag nog inte att det är några problem med att han får göra. För ett par år sedan var det ett par killar som byggde en liten tesslaspole som projektarbete på min skola.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

<särskilt som jag kommer att ha tillgång till el-lärare om något skulle gå fatalt fel>

Och vad ska han göra när det gått fatalt fel? HLR, eller?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kanske mennar med själva bygget, innan det kopplas in. Typ ser att en transistor är felvänd eller liknande.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Fenrisulf: Det låter ju helt otroligt.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag byggde en "plasmaglob" i skolan som drevs av en liten flyback. Inga större problem att övertyga ellärarna att man har koll på grejerna, om man nu verkligen har det.
En teslaspole är iofs en helt annan sak. Men har man verkligen koll på hur det funkar och kan förklara hur man sköter säkerheten så borde det inte vara helt omöjligt med schyssta lärare.
Skriv svar