Generera videosignal (driva pocketTV med AVR etc)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Generera videosignal (driva pocketTV med AVR etc)

Inlägg av chille »

Finns det något sätt man kan generera en videosignal med. som inte kostar skojrta eller blir stor som ett hus. finns det någon IC eller liknande som gör det som man sedan kan interface:a mot digitalt i den hastighet man vill?

kort sagt så vill jag driva en sån här display...

länk

.. med en avr/pic eller liknande. en dsPIC är på 40MHZ. det borde väl räcka till ganska många färger?

obs: jag vill ha "många" färger =) ju fler desto bättre. vore fint om man kunde få upp mot ett par tusen eller mer.

EDIT: stör mig också på att länken är för lång. fixar till det med
Senast redigerad av chille 3 april 2004, 00:50:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

dsPIC kan vara nåt om du får tag på en, jag vet inte vilka som säljer. Annars så använder sx-pong en SX28 (PIC16C54-kompatibel, tror jag, fast mkt mkt snabbare. 50 MIPS har jag för mig) det är dessutom open source så du behöver nästan inte göra nånting. Du är kanske ute efter utmaningen?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

EDIT: plockar bort bilden och länkar istället. stör mig på den. passar på att fixa till stavfelen.

jag satt precis och läste om SX-pong och det verkar väldigt lockande :-)

http://www.rickard.gunee.com/projects/v ... sc_big.jpg

problemet är dock det att det ska användas i en kommerciell applikation. vilket han ej tillåter. däremot kan man ju alltid maila och se om man kan deal:a ihop sig med honom.

satt också och tänkte på det där med dsPIC.. har inte dom ganska mycket minne? jag vill kunna spara en hel bild i minnet så att man kan skicka bilden från en avr och sedan visa den på skärmen tills man skickar nästa bild. ... 3k färger tror jag det är i paletten ovan.. lite snabb huvudräkning(nåja, kanske inte kallas räkning när man kan talen utan till :D) säger att 12 bitar ger 4096 färger.

sen så är jag ute efter så lite arbete som möjligt =) visst, att han inte tillåter att man använder hans kod är väl inget problem. får väl skriva själv. problemet med det är bara att om jag ska skriva ett assemblerprogram till samma arkitektur så lär det bli mycket cut 'n paste vilket han inte lär gilla.
Senast redigerad av chille 3 april 2004, 00:49:22, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vad ska du visa för bild? Typ ett fotografi eller en färgskala som i bilden ovan?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om du nu bara ska ha ett chip som "grafikkort" och skicka bilden från en annan processor så vore det nog mycket bättre med en CPLD (programmerbar logisk) kanske kopplad till ett minne. Om det är en analog skärm du ska driva så behövs det förstås någon form av DAC också, och kanske en PAL-encoder (om det inte finns RGB-ingång).
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

lite sådär halvavancerade menysystem och diverse olika kurvo (statistik). så några fotografier är det inte snack om. men däremot så vill man ju kunna ha fade:ande bakgrunder och liknande i menysystemet. och även skalor och liknande vill man kunna ha i olika färger. exempelvis börja på grönt och steglöst gå över till gult och rött när det börjar bli för mycket. ska läsa vidare lite om SX-pong och se om jag kan plocka ihop något sånt själv och modofiera det så den har mer ram och är lätt att interface:a mot digitalt.

EDIT: det där SX-chipet verkar nice. men jag kan inte hitta så mycket om det :/
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Finns det RGB ingång så gör det saken lite enklara annars ic krets för RGB till PAL (eller NTSC) ganska smidigt sätt.
Att göra färg med mjukvaran är häftigt men kräver en hel del cpu kraft samt cpu klockan måste vara en exakt mutipel av bär frekvensen för färgen...
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

mitt förslag är att jag använder en tre schyssta dac:ar (behövs det fler?) och genererar en RGB-signal. kör jag tre stycken åtta bitars så får jag ju högsta möjliga precision. sen gör jag om RGB-signalen till önskad. exempelvis NTSC.

för att generera en signal så lutar det mot att det blir ett SX-chip eller någon typ av programerbar logik (skolan har nån xilink-grej. vet inte vad det är. men det _kan_ vara programmerbar logik) för att skyffla data från ett RAM till DAC:arna. hur datan i RAM:et ser ut vet jag inte. men det bästa vore om man kunde köra typ 8 eller 16bits färger och generera RGB-signalen i realtime. ett annat alternativ är ju att ha RGB-signalen i ett minne och skyffla över den. sedan använda en annan processor för att generera signalen och lagra den i minnet.

men med 100MIPS så tror jag nog nästan det lär räcka för att generera en hyffsad signal i realtime från RAW-data lagrat i ett minne.

men då är nästa fråga. kan man få tag i en IC som gör om från RGB till något annat? sökte lite snabbt på RGB på elfa och det gav inget bra resultat. och vad är det för snack om att SX klarar/är 100MIPS/MHz? på deras sida står det 75MHz, men många säger 100MHz!?
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Exempel AD725,AD722...

problemet kan vara att få tag på dem i svergie, men de finns att köpa från www.analog.com eller www.digikey.com
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

okej. men om dom finns i sverige eller ej är inget större problem då sakerna antingen kommer tillverkar utomlands, eller komponenterna köps från något annat land och sen tillverkas i sverige. då gäller det bara att få tag i en TV med scart. för där finns det väl ren RGB-ingång i de flesta fallen?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Skriv svar