Ladda 12v med 24v
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Hejsan!
Nu har jag tänkt, räknat och försökt så gott jag kan. Men det är nog tyvärr bara för mig att inse att jag inte längre besitter den kunskap jag en gång hade i skolan för att bygga analog elektronik..
Så, nu ber jag om hjälp till ett schema som använder den laddkresten och som sen kan lämna en drös A, ju fler desto bättre, kylning känns inte som det stora problemet för oss. Jag har maffiga fläns, och fläktar finns i affären! ;o)
Men, nu börjar man få lite tidspanik också, rännselättsträffen är ju den 26maj, innan dess så skulle jag helst vilja ha allt färdigt. Själva byggandet fixar jag nog själv, det enda jag behöver är schema och vilka komponenter som behövs. Belöning till första färdiga fungerande finnes!
Ha en trevlig helg!
/Anders
Nu har jag tänkt, räknat och försökt så gott jag kan. Men det är nog tyvärr bara för mig att inse att jag inte längre besitter den kunskap jag en gång hade i skolan för att bygga analog elektronik..
Så, nu ber jag om hjälp till ett schema som använder den laddkresten och som sen kan lämna en drös A, ju fler desto bättre, kylning känns inte som det stora problemet för oss. Jag har maffiga fläns, och fläktar finns i affären! ;o)
Men, nu börjar man få lite tidspanik också, rännselättsträffen är ju den 26maj, innan dess så skulle jag helst vilja ha allt färdigt. Själva byggandet fixar jag nog själv, det enda jag behöver är schema och vilka komponenter som behövs. Belöning till första färdiga fungerande finnes!
Ha en trevlig helg!
/Anders
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
bengt-re: Enkel idé helt klart, och inte helt omöjligt att man bygger en sån om tiden rinner ut. Då får man ju några A laddström iallafall. an tänka att det blir lika många som lampan drar? Runt 8A?
Snabelost: Drömmen vore ju en sproilans ny 24voltare, men man är tyvärr inte gjord av pengar. Så den vi har nu fick vi ge runt 1500kr för, bara det räckte. Vinsch.. Fusk egentligen ju!
Näe, ingen än som gjort sig förtjänt av priset som nu är satt till 100SEK!
Snabelost: Drömmen vore ju en sproilans ny 24voltare, men man är tyvärr inte gjord av pengar. Så den vi har nu fick vi ge runt 1500kr för, bara det räckte. Vinsch.. Fusk egentligen ju!

Näe, ingen än som gjort sig förtjänt av priset som nu är satt till 100SEK!
Jag förstår. Dock borde det gå att sälja den du har och köpa en annan beg 24 v winch. Dom borde vara ganska svårsålda eftersom de flesta (läs alla som inte åker Volvo 30x eller Nissan Patrol 1981-1999) har 12 v i sina bilar.
Här finns iallafall en 24 v winchmotor, den kanske passar?
http://www.blocket.se/vi/7361315.htm?ca=8_s
/magnus
Här finns iallafall en 24 v winchmotor, den kanske passar?
http://www.blocket.se/vi/7361315.htm?ca=8_s
/magnus
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Icecap: UC3906 är den krets hela denna tråden handlat om mer eller mindre, så den kände jag till. Det jag behövde hjälp med nu var att hitta en(eller flera) saftigt transistor av nåt slag till kretsen. Det och sen dimensionera motstånden. Det finns kopplingsexempel i databladet till UC3906 för att ladda en blysyra-ack med underhållsladdning och allt. Vill som sagt ha en del A ur denna kretsen.
LM2678T-ADJ orkade ju bara med 5A. Det är ju inget!
LM2678T-ADJ orkade ju bara med 5A. Det är ju inget!

- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Dåså kära vänner!
Nu ser det ut som att schemat är klart för laddaren med stort L..
Den kommer baseras kring UC3906 som i sin tur driver ett composite common emitter steg bestående av en MJ11032 samt en MPSA92.
Strömbegränsningen Rs byggs av två parallellkopplade motstånd på vardera 0,025ohm vilket då ger 0,0125ohm. Detta kommer begränsa strömmen till 20A över Q1.
Rent teoretiskt så borde denna krets fungera, men när den är byggt och provad så kanske säga om teori och praktik stämmer överrens.
Jag har ett par fysiska problem kvar som jag inte kan ta tag i förrens jag har alla grejor hemma. Det ena är Rs, det kommer ju bli lite värme av dom, så de måste monteras utanför lådan för att inte påverka den interna temperatur avkänningen. Men då finns också risken att de längre kablarna ökar resistansen och därmed strömmen över Q1.
Mitt andra problem är många W värme från Q1, stora kylfläns och fläkt hoppas jag råder bot på det.
Idag ska grejorna hämtas på Elfa, innan helgen hoppas jag att jag har byggt ihop den. Rapport kommer.
Edit:
Visst tusan, ett "schema" också..
http://volvovalp.ifokus.se/ShowUserFile ... fd887aadfa
Nu ser det ut som att schemat är klart för laddaren med stort L..
Den kommer baseras kring UC3906 som i sin tur driver ett composite common emitter steg bestående av en MJ11032 samt en MPSA92.
Strömbegränsningen Rs byggs av två parallellkopplade motstånd på vardera 0,025ohm vilket då ger 0,0125ohm. Detta kommer begränsa strömmen till 20A över Q1.
Rent teoretiskt så borde denna krets fungera, men när den är byggt och provad så kanske säga om teori och praktik stämmer överrens.
Jag har ett par fysiska problem kvar som jag inte kan ta tag i förrens jag har alla grejor hemma. Det ena är Rs, det kommer ju bli lite värme av dom, så de måste monteras utanför lådan för att inte påverka den interna temperatur avkänningen. Men då finns också risken att de längre kablarna ökar resistansen och därmed strömmen över Q1.
Mitt andra problem är många W värme från Q1, stora kylfläns och fläkt hoppas jag råder bot på det.
Idag ska grejorna hämtas på Elfa, innan helgen hoppas jag att jag har byggt ihop den. Rapport kommer.
Edit:
Visst tusan, ett "schema" också..
http://volvovalp.ifokus.se/ShowUserFile ... fd887aadfa
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Jaha, idag fick sig projektet en törn i sidan..
Tanken var att bygga en laddare som kunde snabbt ladda upp ett batteri, samt ge en extra knuff när det är belastat. 20A har varit rimligt att bygga efter och kändes som att det ändå var lite att ha när vinchen går.
Men, nu är extrabatteriet monterat och det har blivit fullt uppladdat under natten. Så, idag klossades bilen och vajern sattes i närmsta träd. Multimeter kopplas på och innan vi rört vinchen så hade vi dryga 12v i batteriet. Så spändes vajern upp och vinschen fick jobba lite. Under full belastning så sjönk spänningen till under 10v. Ojoj, det går ju aldrig köra vinschen utan att batteriet laddas mao. Fram släpades brorsans "gräsklippargenerator". En rör-ram med en 55A generator och en 4hk gräsklipparmotor. Obelastat så laddar generatorn skolexemplariska 14,2v i batteriet. Och när vinschen belastar så sjunker spänningen ner till dryga 11v och motorn kämpar för livet. Orkar dock ladda i rätt bra, märks och hörs på vinschen.
Summa: 20A kommer vi ingenstans med. 55A räcker knappt det heller, men är klart bättre.
Fråga: Om vi laddar ur batteriet ganska bra, hur lång laddtid kan man räkna med sen? 55A borde ju ladda upp ett helt tomt batteri på en dryg timme? Eller kan batteriet ta emot så mycket laddning?
Tanken var att bygga en laddare som kunde snabbt ladda upp ett batteri, samt ge en extra knuff när det är belastat. 20A har varit rimligt att bygga efter och kändes som att det ändå var lite att ha när vinchen går.
Men, nu är extrabatteriet monterat och det har blivit fullt uppladdat under natten. Så, idag klossades bilen och vajern sattes i närmsta träd. Multimeter kopplas på och innan vi rört vinchen så hade vi dryga 12v i batteriet. Så spändes vajern upp och vinschen fick jobba lite. Under full belastning så sjönk spänningen till under 10v. Ojoj, det går ju aldrig köra vinschen utan att batteriet laddas mao. Fram släpades brorsans "gräsklippargenerator". En rör-ram med en 55A generator och en 4hk gräsklipparmotor. Obelastat så laddar generatorn skolexemplariska 14,2v i batteriet. Och när vinschen belastar så sjunker spänningen ner till dryga 11v och motorn kämpar för livet. Orkar dock ladda i rätt bra, märks och hörs på vinschen.
Summa: 20A kommer vi ingenstans med. 55A räcker knappt det heller, men är klart bättre.
Fråga: Om vi laddar ur batteriet ganska bra, hur lång laddtid kan man räkna med sen? 55A borde ju ladda upp ett helt tomt batteri på en dryg timme? Eller kan batteriet ta emot så mycket laddning?
Vad har du för batteri och vilket skick är det i?
Warn rekommenderar ett som har en CCA på minst 650. Klarar inte ditt batteri detta, eller du har för dåliga kablar, kommer spänningen sjunka så mycket att vinschen inte lämnar max effekt.
Så kommer vi till kapaciteten, följande data finns på winschen:
Belastning----Strömförbrukning
0kg: 85A (tomgång)
910kg: 175A
1810kg: 360A
2720kg: 465A (max)
Som synes så spelar det ingen roll vad man har för laddkrets vid winschning, den har ingen större inverkan på drivningen av winschen, det viktiga är batteriets kapacitet.
Säg att du har ett batteri på 120Ah och en belastning på 1810kg, då räcker batteriet i (60%*120)/360=0,2h=12 minuter
(60% eftersom man inte bör ladda ur batteriet fullt alldeles för ofta - då går det snart sönder)
om du har en laddström på 50A så kommer det att ta (0,2*360)/50=1,44h=86,4 minuter innan batteriet är uppladdat igen.
Jag är inte alls insatt i winschning och offroad-körning, det vore kul med lite information om hur ofta och hur länge man använder winschen
Warn rekommenderar ett som har en CCA på minst 650. Klarar inte ditt batteri detta, eller du har för dåliga kablar, kommer spänningen sjunka så mycket att vinschen inte lämnar max effekt.
Så kommer vi till kapaciteten, följande data finns på winschen:
Belastning----Strömförbrukning
0kg: 85A (tomgång)
910kg: 175A
1810kg: 360A
2720kg: 465A (max)
Som synes så spelar det ingen roll vad man har för laddkrets vid winschning, den har ingen större inverkan på drivningen av winschen, det viktiga är batteriets kapacitet.
Säg att du har ett batteri på 120Ah och en belastning på 1810kg, då räcker batteriet i (60%*120)/360=0,2h=12 minuter
(60% eftersom man inte bör ladda ur batteriet fullt alldeles för ofta - då går det snart sönder)
om du har en laddström på 50A så kommer det att ta (0,2*360)/50=1,44h=86,4 minuter innan batteriet är uppladdat igen.
Jag är inte alls insatt i winschning och offroad-körning, det vore kul med lite information om hur ofta och hur länge man använder winschen
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
mrfrenzy: Det är sånna som du som skänker människan hopp till forumen! Tack för faktarik och saklig info!
Antar att jag någonstans skrivit att det handlar om en Warn5000, eller så har warn samma motor till alla sina winschar.
Men med de data du har lämnat så fårstår jag lite mer hur mycket effekt det handlar om. Hiskeligt mycket!
Batteriet vi har är ett biltema billigast möjligast, hittar inget på hemsidan om några CCA heller iofs.. Men jag kan tänka då att det batteriet aldrig kommer räcka till några längre fastkörningar. Kablarna fram till winschen är iallafall tillräckliga. Vet inte kvadraten, men diametern på skalad kabel är iallafall 10mm, så lite finns det ju att ta av där.
Och hur länge man winschar beror helt på hur man sitter fast. Är man bara upphängd på en stubbe så handlar det väl om en halvminut innan man är loss. Måttlig belastning, sen max en minuts tomgång för inwinschning. Sitter man rejält i ett surhål så kommer man säkert upp i en 10minuter under stor belastning. Men man låter ju winschen vila lite också, annars brinner motorn upp. Inte ovanligt.
Antar att jag någonstans skrivit att det handlar om en Warn5000, eller så har warn samma motor till alla sina winschar.
Men med de data du har lämnat så fårstår jag lite mer hur mycket effekt det handlar om. Hiskeligt mycket!
Batteriet vi har är ett biltema billigast möjligast, hittar inget på hemsidan om några CCA heller iofs.. Men jag kan tänka då att det batteriet aldrig kommer räcka till några längre fastkörningar. Kablarna fram till winschen är iallafall tillräckliga. Vet inte kvadraten, men diametern på skalad kabel är iallafall 10mm, så lite finns det ju att ta av där.
Och hur länge man winschar beror helt på hur man sitter fast. Är man bara upphängd på en stubbe så handlar det väl om en halvminut innan man är loss. Måttlig belastning, sen max en minuts tomgång för inwinschning. Sitter man rejält i ett surhål så kommer man säkert upp i en 10minuter under stor belastning. Men man låter ju winschen vila lite också, annars brinner motorn upp. Inte ovanligt.
Alt 1) som är smidigast i en C303 är väl antagligen att försöka köpa en orginal kraftuttagsdriven winch, har sett sådana på olika säljes-siter den sista tiden.
Alt 2) Som jag själv funderar på är att skaffa en hydraulwinsch och sätta en pump på B30-motorn. Då slipper du alla problem som en elwinsch för med sig. Typ varmgång i winschmotorn, slutkörda batterier, spänningsfall m.m.
Alt 3) kan ju vara att köpa en Bärgningswinsch 1A som är försvarets lösning. Det är en rejäl pjäs på 150kg som man har i 3 lådor i lastutrymmet och sedan plockar fram när man sitter fast. Denna winsch består av växellåda, wiretrumma och en liten bensinmotor och hela paketet hakas fast i dragöglan fram på C3-serien och sedan drar den 1.5 ton eller ngt sådant på enkel lina...
Alt 4) Är ju helt klart att inte köra fast...
//B1N4RY
Alt 2) Som jag själv funderar på är att skaffa en hydraulwinsch och sätta en pump på B30-motorn. Då slipper du alla problem som en elwinsch för med sig. Typ varmgång i winschmotorn, slutkörda batterier, spänningsfall m.m.
Alt 3) kan ju vara att köpa en Bärgningswinsch 1A som är försvarets lösning. Det är en rejäl pjäs på 150kg som man har i 3 lådor i lastutrymmet och sedan plockar fram när man sitter fast. Denna winsch består av växellåda, wiretrumma och en liten bensinmotor och hela paketet hakas fast i dragöglan fram på C3-serien och sedan drar den 1.5 ton eller ngt sådant på enkel lina...
Alt 4) Är ju helt klart att inte köra fast...




//B1N4RY