Det verkar som om jag lyckats bygga en modulo3-räknare genom nån slags slump.
Jag behöver ju alltså kunna alternera mellan tre källor och minst två ramper.
Fast jag har kommit på en avgörande sak med det här projektet, jag kommer aldrig bygga det
Däremot skall jag något principiellt planera klart det men jag har idag bestämt att jag bara kommer bygga högspänningsdelen till CRT't och låta mitt examensarbete, som har kompositsignal (PAL) ut styra det, med andra ord kommer jag i princip bygga en TV men då bara HV-delen dvs horisontal- och vertikal-avlänkning.
En fördel med detta är att allt istället kommer handla om bilder vilket gör att V-Mode såsom ALT/CHOP inte behövs samtidigt som jag känner att jag får problem med att visa CH1/CH2/PROM med avseende på att det blinkningar/upphuggningar, det går nog men visst vore det bättre om man slapp sånt?
En annan fördel är att hela den lågspända delen dvs allt analogt och allt digitalt ju är färdigbyggd
En tredje fördel är att jag slipper en massa jobb.
Mitt TV-Scope har dock tre skavanker:
1) Nån regulator blir så varm att skåpet bara kan köras i 5 minuter innan det lägger av.
2) RF-modulatorn är felkopplad ty jag missade att den skall vara kapacitivt inkopplad (dock ej riktigt aktuellt i det här fallet)
3) Scart-kontakten är felkoplad (Video-OUT ligger inte på rätt pinne).
Ettan är värst och jag har tänkt lösa det problemet med hjälp av en 230V-fläkt, om jag kan hitta en tillräckligt liten dvs.
Det är flera virade våningar med EU-kort i bygget, har en liten fundering om att detaljdokumentera den digitala biten så att man kan nyttja en CPLD/FPGA istället men den analoga delen, Video-A/D och minnen kommer jag inte få med.
Om man leker med tanken, kan det finnas nån kommersiell nytta med det?
CRT är ju inte så kommersiella längre, dock roliga men hur funkar TFT-displayer, kan man nyttja dom som en TV?
En sak är säker, genom att nyttja hur en tjock-TV/PAL visar bilder så blir dom blinkfria (50Hz/helbild) och man kan trycka in hur många kanaler som helst pga det, nästan som ett digitalt skåp.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.