lysrörsagget i lcdskärmar?
lysrörsagget i lcdskärmar?
har ett gängkasserade lcdskärmar som hadde passat till labbdatorn
tre likadanna nec skärmar verkar alla ha fel i kortet för drivningen av lysrören
någon som har vana av lagning av lcd skärmar?
bara undrar om detta är ett normalt betende?
och hur rören beter sig när dom blir gamla?, eller om lysrören blir gamla och då
slår sönder lysrördrivaren samtidigt?
hur skulle man kunna prova lysrören med extern källa?
spänning,frekvens, strömbegränsning?
tre likadanna nec skärmar verkar alla ha fel i kortet för drivningen av lysrören
någon som har vana av lagning av lcd skärmar?
bara undrar om detta är ett normalt betende?
och hur rören beter sig när dom blir gamla?, eller om lysrören blir gamla och då
slår sönder lysrördrivaren samtidigt?
hur skulle man kunna prova lysrören med extern källa?
spänning,frekvens, strömbegränsning?
En inverter för CCFL-rör (som LCD-belysning oftast är) borde funka fint. Att invertern i skärmen dör verkar inte vara ovanligt, och min erfarenhet är att det som oftast är transistorn som är stekt, verkar som man ofta kör dom med små marginaler. Kretsarna brukar inte vara så kräsna på vilken transistor det körs med, en från skrotlådan med lika eller högre specs brukar funka.
Jag har inte lagat LCD-skärmar, men har pillat en del med inverter-kretsar, och bränt och därefter lagat flera. Jag vet inte om åldrande av CCFL-rören kan förorska felen, fast det skulle inte förvåna mig om tänd- och driftspänningen ökar med tiden och därmed lägger större belastning på invertern.
Jag har inte lagat LCD-skärmar, men har pillat en del med inverter-kretsar, och bränt och därefter lagat flera. Jag vet inte om åldrande av CCFL-rören kan förorska felen, fast det skulle inte förvåna mig om tänd- och driftspänningen ökar med tiden och därmed lägger större belastning på invertern.
provade lite lätt, plockade ner en skärm med fysiskt trasig lcd(troligtvis gick den sönder i skroten) tog ur ett lysrör och matade den med 50hz och ordentligt strömbegränsad, tändspänning ungefär 600 V ac, och brinnspänning lite högre
lite fel men bara enkelt provat, nu ska jag kolla lite mera på drivkorten
kul sak där , av tre skärmar så är alla tre drivkorten helt olika, måste vara billigast möjliga , suck
lite fel men bara enkelt provat, nu ska jag kolla lite mera på drivkorten
kul sak där , av tre skärmar så är alla tre drivkorten helt olika, måste vara billigast möjliga , suck
glömde, fick en skärm att "fungera" men den hadde en krosskada i lcd'n , tyvär är det en udda skärm så man kan inte byta delar till dom andra, men den fungerar till labbdatorn i varje fall
hittade en trolig orsak till att tre av skärmarna var kasserade/gått sönder
kass nätdel
trodde i min enfald att om inte så hadde jag fått med mig några fungerande nätdelar 12V 4A, men när man belastade dom lite så blinkade dom
efter en del letande så konstaterade jag att nätdelskondingen var totalt slut
med en annan kondensator som hjälp fungerade en av nätdelarna
det lustiga var att dom fungerade med 100% rippel (som utan någon kondensator alls) upp till 0,65A, ganska bra jobbat
hittade en trolig orsak till att tre av skärmarna var kasserade/gått sönder
kass nätdel
trodde i min enfald att om inte så hadde jag fått med mig några fungerande nätdelar 12V 4A, men när man belastade dom lite så blinkade dom
efter en del letande så konstaterade jag att nätdelskondingen var totalt slut
med en annan kondensator som hjälp fungerade en av nätdelarna
det lustiga var att dom fungerade med 100% rippel (som utan någon kondensator alls) upp till 0,65A, ganska bra jobbat