Kort sammanfattning:
Jag vill testa att bygga en "diod-klocka" med en diod för varje kvart på dygnet (24x4=96).
Klockan 00:00 skall alla dioder vara tända och därefter skall dioderna släckas en åt gången med 15 minuters mellanrum. Klockan 00:00 nästa dygn skall alla dioder tändas på nytt och nedräkningen börjar en ny cykel.
Kriterier:
Dioderna behöver "sitta på rad". En kvadratisk diodplatta med exempelvis 10x10 dioder fungerar alltså inte. Möjligtvis kan diodslingan delas upp i två delar, en för "dagtid" och en för "nattid".
Då diodklockan bara ändras var femtonde minut krävs ingen exakt tidsmätning, men jag vill att den ändå skall kunna användas åtminstone ett år eller två utan att den visade tiden ballar ur.
Användningsområde:
Produkten kommer att vara avstängd under vissa perioder av året.
Användning av nätadapter är möjlig (men möjlighet till batteritid ett par dagar vore grymt, detta är dock inget krav).
Personen som använder elektroniken är inte kunnig inom elektronik och kan därför inte programmera om klockan via dator, däremot skulle en knapp för att "hoppa fram tiden en kvart" fungera bra för att ställa in tiden någorlunda om produkten varit avstängd ett tag eller vid t.ex. vinter/sommar-tid.
Mina tankegångar hittills:
Min första tanke är en arduino uno i kombination med nätadapter, RTC och en programmerbar ledslinga. Det är inget krav på arduino men det känns som en bra start för att få grejerna att fungera innan man börjar köpa på sig andra delar. Tankegångar som är "outside of the box" uppskattas väldigt mycket då jag själv har fastnad lite i ledslinge-tänket.
Jag har 7,5hp programmering i ryggen och en del "youtube-kunskap" gällande arduino. Inget proffs med andra ord, men ändå lite grundkoll.
Bild på liknande produkt som säljs på marknaden idag:
LÄNK
Vad tror ni?
Alla tankar och idéer uppskattas.

Mvh.