Portabel SID-spelare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Portabel SID-spelare

Inlägg av chille »

Har en gammal sketen 128MB MP3-spelare som jag börjar lessna på. Så jag kom på att jag vill ha en portabel SID-spelare. Det skulle ju lösa alla problem med att tanka den varje morgon. Man skulle ju bara behöva patcha den när en ny version av HVSC är släppt :lol: Vet att det är många som snackat om det innan som velat ha det. Men tyvärr så verkar det inte finnas någon som byggt en än. Eller är det någon här som känner till en någon portabel SID-spelare i fickformat? Kanske skulle få tummen ur och bygga en?

Borde ju inte vara så svårt. En liten DSP och sen kör man in någon fin open source SID-spelare. En SID-spelare drar nog inte mer än några KB minne och klarar sig gott och väl på en fixed point CPU som inte är allt för snabb. Så en hyffsat DSP (~150kr), en schysst grafisk färgskärm (~300kr), D/A+hörlursförstärkare(några tior), sen batteri, switchad spänningsregulator, knappar och lite annat småskräp. När det gäller minne så verkar det som om att min version av HVSC tar cirka 130MB, men det är nog inga problem alls att trycka in den på ett 64MB flash-minne, och de är ju ganska billiga idag. Skulle ju gå att tillverka för under tusenlappen om man får tag i någon som kan tillverka ett bra chassi. 8-)

Skulle vara kul att tillverka en. Synd bara att man rycker in i lumpen... fast vem vet, kanske har tillräckligt med fritid att åtminstånde fixa mjukvara när jag ligger inne, då gäller det bara att hitta någon som fixar hårdvaran :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag har tillgång till en plastmaskin, 0,16mm:s upplösning, om du ska göra ett skal. Men nog svårt att få det klart tills innan hösten.

Byggde nyss upp en bil på 180*360*200mm(blh), tog bara 39h.

Kanske går på 200:- eller så för ett skal i ipodstorlek.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, det låter riktigt nice :) Har du några bilder på bilen? Vore kul att se ungefär hur det ser ut. Hur pass hållbart blir det?

Innan hösten.. mjo.. som sagt.. ligger ju i lumpen från och med slutet av juli. Om man får tid tänkte jag man kanske kunde fixa fram en laptop och ett devkit för någon vettig DSP.

BF-535 kanske?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Gör en sidspelare med ett riktigt sid, det skulle vara Hardcore!
Om nån gör det så lovar jag att bjuda på SID:en!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Blir lika starkt som legobit, samma plast. Kanske lite klenare då det blir massor med skickt.

Bilen är gjort i en svept form på 2mm utan stödlväggar eller annat, hade stora problem att såga i det med dremeln och innan botten var borta(missade göra hål) testade vi med 25kg vikt uppepå utan skada.

Du kan iaf ha det i åtanke när det börjar bli dags, en bra cad(Eller låta mig göra en ganska billigt) är det enda som behövs.

Lycka till! Verkar bli ett coolt projekt, kanske kan byta skal mot ett kort...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

dar303: Jo det vore nice, men tyvärr så är ju SID-chipen så klumpiga, jag vill ju ha något i fickformat. Fast det vore iofs tufft. Ganska enkelt annars. En c64-emulator får man nog in i en AVR faktist :) Hmm.. gratis SID.. kanske skulle satsa på det :)

zeuz: Oj då, verkar ju bli ganska bra. Jo jag ska tänka på det när/om projektet blir av. Är ju inte säkert det blir något, troligtvis inte iaf :(
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

Jag hoppas verkligen det kommer en tråd i Projekt-delen snart :D.
Hade jag byggt en så hade jag byggt med ett riktigt SID-chip.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

chille skrev: En c64-emulator får man nog in i en AVR faktist :) Hmm.. gratis SID.. kanske skulle satsa på det :)
Såg för ett tag sen en som hade gjort en sid emulator med en avr, tror tillockmed att den var pinnkompatibel.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

zeus skrev:Jag har tillgång till en plastmaskin, 0,16mm:s upplösning, om du ska göra ett skal. Men nog svårt att få det klart tills innan hösten.

Är det en sådan där 3D maskin i bubbelbad med laser som härdar
plasten i badet måhända?

/funkis
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Detta låter som ett projekt gjort för en FPGA.

Hittade detta med en snabb google:

http://perso.wanadoo.fr/silvertouch/VSID.htm

Wikipedia har en intressant artikel om SID:

http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_SID
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det borde gå att ha SID:en på ena sidan av kortet och de andra sakerna ytmonterade på andra och eventuellt också under SID:ens sockel.

Bygg nu, jag vill ha! :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

funkis skrev:
zeus skrev:Jag har tillgång till en plastmaskin, 0,16mm:s upplösning, om du ska göra ett skal. Men nog svårt att få det klart tills innan hösten.

Är det en sådan där 3D maskin i bubbelbad med laser som härdar
plasten i badet måhända?

/funkis
Nope. Den här amskinen har två olika trådar, en för hålrum och för det som ska vara kvar. Så dår det ett litet munstycke och bygger 0,xxmm per varv, fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Efter många timmar är det klart.

Maskinen kostar en mille och plasten några tusen per liter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant att det verkar gå att emulera ett SID-chip med en AVR. Det brukar krävas ganska mycket CPU-kraft för att emulera dessa chip, åtminstone på en vanlig dator. Tekniken går framåt. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det vore ju schysst att ha ett riktigt SID-chip.

Kolla på ucapps.de, skulle man ta CORE- och SID-modulen och lägga ihop dom på ett dubbelsidigt kort, samt strippa bort det onödiga så skulle man nog kunna få det hela rätt litet. Fördelen då är att du har ett färdigt operativsystem (MIOS) att utgå ifrån.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

sökte lite på AVR och SID men hittade inget vettigt
nån som har en länk?
Skriv svar