Standard 1A optokopplare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Standard 1A optokopplare

Inlägg av Greensilver »

Ja, jag tänkte köpa ett par optokopplare från Elfa men det fans ju en jäkla massa att välja på. :lol:

Finns det någon optokopplare som motsvarar "standard 1A", precis som 1N4148 är "standarddiod", eller BC547 är "standardtransistor", eller 100nF är "standardkonding", ja ni fattar poängen. Tänkte använda den till att skydda serieporten på datorn eller för att skydda mina inputs på min lilla H-brygga osv. Den skall vara billig och enkel, gärna 2-in-1 och tillräckligt snabb för att PWM:a en H-brygga eller liknande. Några tips? Vilka använder ni?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

el817 finns relativt billigt hos elfa , använde pc817 innan

den är bland dom billigast möjliga utan några speciella egenskaper

men det finns massor av andra med
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

grym: "men det finns massor av andra med"

Hähä, ja det ska gudarna veta. Spelar ingen roll hur mycket elektronikkomponenter man köper på sig, man har ändå aldrig rätt prylar när man väl skall bygga något. :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

PC817 är trevlig. Kollektorströmmen är visserligen bara 50mA max, men den är ganska billig och fungerar till det mesta.

Off-topic: Jag har inte förstört så många kretsar sedan jag började med elektronik, men just denna optokopplar-modell har oftast råkat illa ut. :)

Gillar tanken med "standardkomponenter". Frågan är om det är BC547 eller BD139 som är den mest vanliga. :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Hä hä, nä några standardkomponenter finns ju såklart inte eftersom antalet tillämpningar är obegränsat. Men som nybörjare är det lite som när polaren Per varit på charter till någon söderhavsö - han tror han kan hela söderhavet och vet allt om landets kultur och historia efter en veckas ölpimplande på någon hamnkrog. Jag tror ju att man _alltid_ använder 1N4148 och BC547 till precis allt eftersom just jag gjort det. :lol:
Skriv svar