Batteriladdarfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jbtvservice
Kontakt:

Batteriladdarfråga

Inlägg av jbtvservice »

Har en skruvdragare med 3,6v batteri. Transformatorn i eliminatorn gick sönder. På den står det 4,35v/125mA. Den enda jag hittade som ligger i närheten är en eliminator på 6v/400mA.
Frågan är om denna går att använda som den är eller om man ska koppla på ett seriemotstånd för att begränsa strömmen.
När batteriet är uppladdat ligger spänningen på 5,65v. Frågan är om denna spänning kan förstöra batteriet som är på 3,6v om skruvdragaren blir liggande på stationen?
/Janne
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Är det ett Li-Jon batteri? Hur ansluter du transformatorn till batteriet? Eller ansluts den till en laddare? Att ansluta en batterieleminator direkt till ett Li-Jon batteri kommer garanterat göra att du får ljud- och ljuseffekter, om inte så i vart fall ett kasst batteri.
jbtvservice
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Det är en vanlig batterieliminator som ansluts direkt till batteriet.
jbtvservice
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

Jag har lagt 2 st. 1N4007 i serie till plus. Nu är spänningen 4,8v med batteriet inkopplat och det bör väl vara ok? Det ska ju vara lite högre än 3,6v. Nu är ju batteriet nästan fullt också. På den gamla var det 4,35v vid 125mA så den kanske var upp mot 4,6-5v när batteriet var uppladdat.
/Janne
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om det är NiMh/NiCd så är det ganska lätt.

Laddare som följer med batteridrivna borrmaskiner / skruvdrager / osv.. dom är ofta inte så snabba eller snälla mot batteriet. Men dom är billiga att tillverka.

Jag har en sådanhär:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92200
och så har jag bytt kontakten i änden till en "dator 4-pin hane" (jag råkar ha en sådan från gamal cpu-fläkt).

Så har fixat alla "batteriställ" jag har för att ta en kontakt "4-pin data hona" (finns massor av dom på gamla data-PSU). Batteristället får inte ha en egen ladd-krets, det ser man när man öppnar och ansluter sladdarna till "4-pin data hona".

Således har man en dyr laddare som är snabb och snäll mot batterierna. Och till den kan man ansluta dom olika batteriställen man har till sina batteridrivna saker.
Skriv svar