Har under ganska lång tid nu pysslat med en prototyp till en automatisk gräsklippare och nu börjar det likna något som går att visa.

Kan väl erkänna direkt att en del idéer är lånade ifrån Robocut så därför är den rätt så lik i stora drag med två drivande hjul och ett tredje som inte driver.
Prototypen är mer eller mindre klar för att kunna provköras jag saknar bara fästen till hjulen som jag ska fixa nästa vecka.
Roboten med en plexiglas skiva som lock för att skydda mot gräs men ändå ge möjligheten att se vad som finns i den.

Batterierna som driver alltsammans är tio NiMH D(R20) batterier på 8Ah. Det finns ingen automatisk självladdning än men det kommer efter det att klipparen fungerar som det är tänkt. Jag tror batteriet kommer räcka ganska länge eftersom alltsammans drar mindre än en ampere.
Drivmotorerna är exakt samma som i Robocut men som klippmotor har jag valt en annan motor men med ungefär samma specifikationer.

Själva styrkortet som sitter i klipparen. Det är inte så mycket på kortet än eftersom drivkortet till motorerna sitter separat än så länge.

Motorkortet är ett färdigköpt för enkelhetens skulle men detta kommer sedan att byggas in i samma kort som den övriga elektroniken.

För att motverka eventuell stöld av klipparen så finns det en startspärr där en iButton måste användas. Kanske lite onödigt men en rolig detalj.

"Staketet" som klipparen ska hålla sig inom är en kabel som pulsas med 41kHz med hjälp av en 555:a. Senare kommer förmodligen även laddkretsen till batterierna att sitta på samma kort, nu är kortet rätt tomt.

Med lite tur blir det en provkörning någon gång i nästa vecka. Jag har hjulen klara och har ordnat en bit rundstav i aluminium som ska bli fästen till hjulen och klippdisken. Vet inte riktigt än hur jag ska göra en bra klippdisk som också skyddar knivarna.

Jag lägger upp scheman på sändarkortet till staketet och kortet till klipparen.
Klippare
Staket
Mycket bilder blev det och jag tar mig friheten att använda formatet 800*600 trotts att bilderna helst inte ska vara mer än 700 breda så är det någon som tycker det är förfärligt jobbigt så får jag ändra...