Mäta resistans via ADC
Re: Mäta resistans via ADC
Ytterligare en fråga: Hur hanterar man signaljord och skyddsjord i en sådan här krets? Ska de kopplas samman med varandra?
Jag blev tveksam när jag ritade upp det i KiCad; GND ju är min signaljord, inte skyddsjord. Mitt DC/DC-steg ser ut så här.
Jag blev tveksam när jag ritade upp det i KiCad; GND ju är min signaljord, inte skyddsjord. Mitt DC/DC-steg ser ut så här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om jag lägger till dioden D1, som i denna krets, då behövs väl inte shottkydioden D2?
Räcker det med att dimensionera D1 för Vr > Varistor-voltage * 2 ?
Räcker det med att dimensionera D1 för Vr > Varistor-voltage * 2 ?
Jag tror att något är skumt med den simulerade "varistorn" jag ritat.
Om man kopplar tex -5V på DUT så blir det olika resultat med varistorn inkopplad och urkopplad. Den ska ju inte reagera under 30V.
Om man kopplar tex -5V på DUT så blir det olika resultat med varistorn inkopplad och urkopplad. Den ska ju inte reagera under 30V.
-2.54V på ADCn
Det är svårt att bygga en krets som klarar en massa konstiga användarfall

Det är svårt att bygga en krets som klarar en massa konstiga användarfall

Ja det är sannerligen inte helt enkelt.
Jag hittade dock två bra dokument från Analog Devices och Texas Instruments som hjälper en hel del.
Dom använder dubbla Schottky dioder för att förhindra att det blir en negativ spänning, sen är det en zenerdiod som förhindrar att VCC stiger ifall det går mer ström genom Schottkydioden än vad som förbrukas från nätaggregatet.
Den vanliga dioden till höger om 1k-resistorn är ett första skydd som gör att spänningen inte går ner till -0,3V som den gör med endast Schottkyn.
Sen ska du givetvis ha en varistor också, för att förhindra att dioderna brinner upp vid höga spänningsspikar. Tyvärr går den dock inte simulera i programmet.
Länk till simuleringen
Jag hittade dock två bra dokument från Analog Devices och Texas Instruments som hjälper en hel del.
Dom använder dubbla Schottky dioder för att förhindra att det blir en negativ spänning, sen är det en zenerdiod som förhindrar att VCC stiger ifall det går mer ström genom Schottkydioden än vad som förbrukas från nätaggregatet.
Den vanliga dioden till höger om 1k-resistorn är ett första skydd som gör att spänningen inte går ner till -0,3V som den gör med endast Schottkyn.
Sen ska du givetvis ha en varistor också, för att förhindra att dioderna brinner upp vid höga spänningsspikar. Tyvärr går den dock inte simulera i programmet.
Länk till simuleringen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja eftersom man inte vill hantera högspänning på dom tunna ledningsbanorna som är på kretskortet. Bättre att kabeln brinner av isåfall om det är för hög ström.
Ok, då lägger placerar jag den så nära skruvterminalerna som det är möjligt.
Tusen tack för din hjälp
Tusen tack för din hjälp

Med varistorn ska ju spänningen inte bli mer än 39V innanför den, men hur tänker man angående dimensionering av de resterande komponenterna? Litar man blint på att varistorn inte släpper in mer än 39V?
Ytterligare en fundering. Den "vanliga" dioden, måste den vara en standard diod eller kan den vara en schottky, samma som de andra? Skulle förenkla vid montering och inköp...
Svarar mig själv: Den behöver klara en högre ström enl. simuleringen.permal skrev:Ytterligare en fundering. Den "vanliga" dioden, måste den vara en standard diod eller kan den vara en schottky, samma som de andra? Skulle förenkla vid montering och inköp...
Det tar ju en viss tid innan varistorn reagerar. Under tiden så skyddas adcn av dioder och serieresistansen.