PCB 4-lagers med 50 Ohm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andax

PCB 4-lagers med 50 Ohm

Inlägg av Andax »

Någon som vet någon prisvärd PCB tillverkare som klarar 4 lagers kort med 50 ohms impedansanpassning i prototypserier?
Det är för hobbyprojekt så det är viktigare att priset är lågt än snabb leveranstid. Dock vill jag ju ha hyffsad kvalitet.

Några andra erfarenheter kring tillverkning av impedansanpassade kort?
Användarvisningsbild
elshorto

Re: PCB 4-lagers med 50 Ohm

Inlägg av elshorto »

http://cadint.se
Fråga efter Leif, han är grymt bra att jobba med.
Är dock inte säker på om dom säljer till privatpersoner.

http://www.cogra.se/
Säljer gärna till privatpersoner och borde lösa 50ohm.
Lageruppbyggnad hittar du på hemsidan så du kan räkna ut ledarbredden för att uppnå 50ohm.

Frågar leverantören vilken ledarbredd du ska använda för 50ohm så får du sannolikt mer exakt värde. De brukar ha bättre beräkningsverktyg än online räknare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller snarare, cadda med 50 Ohm, lämna tillräckligt mycket avstånd runt omkring, så de kan justera ledarbredderna.
Markera ledarna separat på en jpg eller nått och tala om att du vill ha 50 ohm på dessa.
Då kan till exempel Cogra justera ledarbredderna vid behov
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Eller varför inte prova en billig prototyp utan justering först. Jag kan tänka mig att vi vissa fall är det viktigast att undvika impedansdiskontinuiteter. Därav se till att inte göra något konstigt i layouten. Vidare kanske mindre impedansändringar längs ledarna och absolutimpedans är mindre viktigt. Sedan när det gäller glasfiberlaminat drar dessa till sig fukt varför impedansen ändå kan bli oberäknelig.

CAD-verktyg får man också se upp med. Jag har för mig att Altium Designer i några versionerna beräknade helt galet varför vi på jobbet alltid räknade ledningsbredderna själva.
Skriv svar