Nån hejare på Climatronic här?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Nån hejare på Climatronic här?
1. Fläkten i sig fungerar
2. Ingen matnings spänning ut från Climatronic till tryckgivaren
Alla säkringar hela. Borde ju finnas ett relä undangömt som är knas på alt att den inte får styrspänning vilket jag tror.
Lutar åt felaktig Climatronic enhet men är idel öra på om någon har nån annan idé om ev. fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Nån hejare på Climatronic här?
Leta fram ett schema för bilen i fråga.
Kolla vilken säkring som spänningsförsörjer givaren i fråga, och se om det visas ifall den också försörjer kylfläkten och kanske mer utrustning.
Mät så inkommande spänning till modulen finns från säkringen och så att det inte är kortis på någon av utgångarna som försörjs av samma regulator.
Kolla vilken säkring som spänningsförsörjer givaren i fråga, och se om det visas ifall den också försörjer kylfläkten och kanske mer utrustning.
Mät så inkommande spänning till modulen finns från säkringen och så att det inte är kortis på någon av utgångarna som försörjs av samma regulator.
Om man inte vill ge sig ut på mörka delar av nätet är det enklast att betala €7 för en timmas tillgång till erWin online. Passa på att spara ner så mycket information om din bil som möjligt till PDF för framtida behov.
Grundläggande AC kunskap
LP lågtryck pressostat AC slutar att fungera på lågt tryck dvs för kallt ute och köldmediets volym/tryck sjunkit eller att det saknas/läckt köldmedium vanligt!
helt enkelt att kompressorn inte skall gå torr pga för lite soppa i systemet. första tecknet på AC är att det immar på rutan vid +1-+10 på vintern när man kommer med blöta kläder.... AC kan fungera vid varm bil efter parkerad i varmgarage en liten stund..
HP högtryck löser om det blir för varmt och !överhettad (hög sommar problem ) för mycket köldmedium att jobba med ! blir det ju inte av sig själv vanligen skitig/smutsig& dålig kondensor dvs den prylen i grillen framför vanliga kylet
..trasigt relä till fläkt AC brukar fungera en stund..vid start..och kall bil...
För att magnetkopplingen på kompressor skall dra måste båda sluta kretsen.. sen brukar en extra elfläkt starta för annars löser HP då kylande vind saknas när man står i bilkö...
Brukar vara några 2 st reläer som sköter kraft till fläkt /magnetkoppling typ 20A-40A
Reläerna kan kollas enkelt genom mäta och prova dom med 12v på spolen så dom är hela..
man kan "ful kolla" om det finns tryck soppa kvar genom trycka på bilventilen för manometerstället fyllnings stället och snabbt kolla om det pyser..
Vanligast är att det läckt ut soppa. porer i kondensor stenskott,salt, själv spolar jag bort saltet i grillen med trädgårdsslangen.
Dom 2 ggr mina bil AC pajjat var det lågtryck pga. läckor.. små porer men med UV lysande spårvätska i såg dom ut som dom hade mässlingen i grillen..
Fel på styelektroniken & reglering hör nog till dom mindre vanliga AC felen, mina bilar var VAG..
/P
LP lågtryck pressostat AC slutar att fungera på lågt tryck dvs för kallt ute och köldmediets volym/tryck sjunkit eller att det saknas/läckt köldmedium vanligt!
helt enkelt att kompressorn inte skall gå torr pga för lite soppa i systemet. första tecknet på AC är att det immar på rutan vid +1-+10 på vintern när man kommer med blöta kläder.... AC kan fungera vid varm bil efter parkerad i varmgarage en liten stund..
HP högtryck löser om det blir för varmt och !överhettad (hög sommar problem ) för mycket köldmedium att jobba med ! blir det ju inte av sig själv vanligen skitig/smutsig& dålig kondensor dvs den prylen i grillen framför vanliga kylet
..trasigt relä till fläkt AC brukar fungera en stund..vid start..och kall bil...
För att magnetkopplingen på kompressor skall dra måste båda sluta kretsen.. sen brukar en extra elfläkt starta för annars löser HP då kylande vind saknas när man står i bilkö...
Brukar vara några 2 st reläer som sköter kraft till fläkt /magnetkoppling typ 20A-40A
Reläerna kan kollas enkelt genom mäta och prova dom med 12v på spolen så dom är hela..
man kan "ful kolla" om det finns tryck soppa kvar genom trycka på bilventilen för manometerstället fyllnings stället och snabbt kolla om det pyser..
Vanligast är att det läckt ut soppa. porer i kondensor stenskott,salt, själv spolar jag bort saltet i grillen med trädgårdsslangen.
Dom 2 ggr mina bil AC pajjat var det lågtryck pga. läckor.. små porer men med UV lysande spårvätska i såg dom ut som dom hade mässlingen i grillen..
Fel på styelektroniken & reglering hör nog till dom mindre vanliga AC felen, mina bilar var VAG..
/P
Kolla felkoderna Elman, det är inte brist på köldmedia utan ett elektroniskt fel i givare, kablar eller ecu
"Kortsluten till jord eller avbrott"
"Kortsluten till jord eller avbrott"
- tecno
- Kontakt:
AC nissen kollade och det finns tryck i systemet, efter en bra stund fick han fram de 2 felmeddelanden.
Kylfläkten fungerar, kollat av AC killen och av mig idag med separat matning.
Säkringen till styrdonen är hel men inget kommer fram till tryckgivaren och ej heller tydligen till kylfläkten då den ej går igång.
Bör ju finnas ett relä till kylfläkten, frågan är då var den sitter undangömd. Bastanta kablar till fläkten så det går ju lite ström där.
Kylfläkten fungerar, kollat av AC killen och av mig idag med separat matning.
Säkringen till styrdonen är hel men inget kommer fram till tryckgivaren och ej heller tydligen till kylfläkten då den ej går igång.
Bör ju finnas ett relä till kylfläkten, frågan är då var den sitter undangömd. Bastanta kablar till fläkten så det går ju lite ström där.
- FormerMazda
Hel säkring, övriga saker kollade, felkoder som tyder på kabelbrott/kortis.
Jag skulle testa att koppla bort fläkt och givare om det går för att se om koderna ändras.
Men enklast är nog att plocka en modul från skroten och byta. Roligast är kanske att öppna den och felsöka i den?
Jag skulle testa att koppla bort fläkt och givare om det går för att se om koderna ändras.
Men enklast är nog att plocka en modul från skroten och byta. Roligast är kanske att öppna den och felsöka i den?

- tecno
- Kontakt:
Är ju ingen spänning fram till respektive = frånkopplat = felmeddelandet kvarstår.
Sen har jag inte råd att åka tillbaka till AC killen och bara titta med hans instrument, mitt hittar inte dessa AC felkoder.
Från skroten, ja hur är det med elektronik? Kan man returnera om det inte fungerar?
Sen har jag inte råd att åka tillbaka till AC killen och bara titta med hans instrument, mitt hittar inte dessa AC felkoder.
Från skroten, ja hur är det med elektronik? Kan man returnera om det inte fungerar?
Om du ska ha någon chans att lösa problemet utan gissningslek måste du skaffa scheman och ett diagnosinstrument (vcds är inte dyrt).
Vill du inte göra det så är enda vettiga alternativet att lämna bilen till en duktig bilelektriker, alltså någon som har diagnosinstrument, scheman och vet hur man använder dom. Det är oftast inte samma person som AC-reparatören.
Vill du inte göra det så är enda vettiga alternativet att lämna bilen till en duktig bilelektriker, alltså någon som har diagnosinstrument, scheman och vet hur man använder dom. Det är oftast inte samma person som AC-reparatören.
Om det finns halvförsäkring med maskinskada på bilen så kan den nog täcka denna reparation.
Kan vara värt att kolla....
Kan vara värt att kolla....
Fel koder kan säga mycket eller inget! Tryckgivaren i intercooler kretsen på min Renault diesel turbo pajade Dom läste 8 fel 4 permanenta fel På alla forum& Volvo verkstaden stod det att det kostade ca 35.000 och fixa nya givare &ecuElman skrev:Grundläggande AC kunskap
/P
Dotterns klasskompis pappa vanlig skit bilmek bytte 1 givare 1400:- Bosch givare den som var trasig med datorn i den av volvo "trasiga ecun"/ och elkunskaper hittade han rätt givare !!

Efter som givaren gav fel info så var/blev det fel på EGR,kass turbo, BATTERI, ECU...mm.. som stängdes/kopplades ur av säkerhets skäl.. alla andra var följdfel!
Men om det kyltekniska är helt

skulle börja felsöka där.... kanske drar den signalen till jord ??
om man har fel på HP givare krets skall INTE kompressor/fläkt startas.
men fungerar inte fläkten då får man HP fel pga högt tryck..
Är det G65 givaren så kostar den 355:- på autodoc
/P
Senast redigerad av Elman 27 maj 2017, 17:40:34, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Kontakt:
Inget fel på givaren, AC killen flyttade över min på hans Caddy och den fungerar.Är det G65 givaren så kostar den 355:- på autodoc
Ledsen
då gissar jag att det kommer kosta pengar
och att det lutar åt fel i Climatronic..elektroninkfel som luktar dyrt
och inte ett enklare givar/relä fel i A/C kyltekniska
Oavsett lever märkesverkstäder på byta delar Och inte reparera
och sälja kartonger med "Orginaldelar" frän Bosch,Vaelo,Delfi mm.
/P

och att det lutar åt fel i Climatronic..elektroninkfel som luktar dyrt

Oavsett lever märkesverkstäder på byta delar Och inte reparera

/P